Anmeldelse: I Morgen Da Krigen Brød Ud

Posted: 21. april 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Apokalyptisk, Film, Krig
Tags: , , ,

I morgen da krigen brød ud (Tomorrow When the War Began) er en australsk ungdoms apokalyptisk krigsfilm basseret på den første bog i Tomorrow serien skrevet af John Marsden. Filmen følger en række teenagere i deres sene teenageår hvor de balancerer på grænsen mellem at være børn og være voksne. Deres tilsyneladende idylske landlige liv i den australske outback bliver brat forandret da australien bliver invanderet af fremmede styrker, og det er nu op til den lille skare af beslutte sig for om de vil flygte og gemme sig eller kæmpe imod overmagten.

Læs hele anmeldelsen ved at se hele indlægget…

Filmen er tydeligvis et ungdomsdrama, men det betyder jo ikke at vi andre ikke kan nyde denne apokalyptiske film. Australien har jo tidligere været kendt for at lave nogle af de måske klassike film i genren med Mad Max filmene, og det er grund nok til at give denne film en chance.

Jeg må indrømme jeg faktisk nød denne film ganske meget. Ser man bort fra de mange ungdoms-klicheer om at blive voksen og tage ansvar, og de mindre kærlighedshistorier der udfolder sig, er det en ganske underholdende film om hvad der ville ske hvis et moderne vestlig land som Australien blev invaderet. Filmens effekter er gode, skuespillet er ikke dårligt, og stemningen er i top og hvis man (som mig selv) har brugt en del tid i Australien er det rigtig dejligt at høre den klassiske australske dialekt igen.

Som sagt er det bestemt en undgomsfilm og hvis man har et problem med dette skal man nok vente til at den kommer på DVD og Blu-ray, men man kan jo kun håbe at denne film gør det samme for apokalyptiske film som Twilight gjorde for vampyrer, så vi kan få sat fokus på genren og få mange flere film af denne slags, og da filmen jo som sagt er basseret på den første bog i en serie på syv bøger er der nok en rimelig god chance for at vi får de unge rebeller at se igen i fremtiden.

Se den hvis du kan lide denne slags film, hvis du er lidt i tvivl om der er for meget ungdomsdrama så vent til den kommer på DVD/Blue-ray

Læs iByen.dk’s anmeldelse af filmen…

Trailer