Anmeldelse: Deadland

Posted: 26. maj 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film, Krig, Post-apokalyptisk, Sygdom og plager
Tags: , ,

I Deadland følger vi Sean Kalos (Gary Weeks) der fem år efter en altødelæggende atomkrig forsøger ikke bare at overleve men også at finde sin kone som han er overbevist om stadig er i live.

Deadlands har vundet mere end 15 forskellige priser bl.a. for bedste skuespiller og bedste film, så jeg havde forventningerne oppe, men måske var det lidt for tidligt.

Se hele anmeldelsen ved at læse indlægget…

Deadland starter med en flot scene der hviser hvordan enden på det hele starter, en tv-interviewer fortæller om mennesker der flygter LA og “grounding” af alle fly i USA, og ikke lang tid der efter ser vi missiler og de efterfølgende padehatteskyer i baggrunden, alt sammen meget stemningsfuldt.

Filmen klipper derefter til en post-apokalyptisk fremtid fem år senere og vores helt Sean Kalos spillet af Gary Week (der også har skrevet manuskriptet til filmen) arbejder sig gennem dette post-apokalyptiske landskab. Sean ensomhed bliver dog forstyret da en mand på flugt fra nogle militssoldater taber en taske der viser sig at indeholde lige præcis det som Sean har ledt efter, bevis på at hans kone stadig er i live. Dette bevis viser sig dog også at være meget værdifuldt for militsen og snart er han en jaget mand. Sammen med sin nye “ven” Jax (Brian Tee) må Sean overleve landskabet, militssoldaterne og oprørsgrupper  for at finde frem til sandheden om hans elskedes skæbne. Filmens aktion bliver af og til afbrudt af flashback klips til Seans gamle liv og hvordan han mødte og forelskede sig i hans kone, hvilket faktisk fungerer meget godt.

Deadland lover godt, coveret er flot og stemningsfyldt og den beskrivende tekst lover guld og grønne skove, og “skov” er ligepræcis kodeordet. Det “post-apokalyptiske” landskab jeg forventede med udbrændte byer og øde landskaber ser man nemlig aldrig, hele filmen foregår i en mørk skov som bliver kaldt “The Greens”, det er her Sean bor, det er her hans venner bor, her hans fjender bor og det er også der hvor oprørsbevægelsen bor (sikke en overraskelse!). Der bliver flere gange snakket om de såkaldte deadlands uden for denne skov men vi ser det aldrig, ikke engang en dårlig lavet CGI billede får vi lov til at se. En skov er i sig selv ikke et dårligt udgangspunkt som kullise, men brugen af den i filmen er generelt kedelig og bestemt ikke så interressant som f.eks. i Lady Wasteland som vi beskrev tidligere.

Udover det er filmens skuespillere rimelig dårligere, Grey Week der spiller Sean klarer det ok og det samme gør Davis Neves der spiller den prostituerede Zoona, resten er ikke værd at snakke om og specielt Brian Tee’s karakter Jax bliver virkelig anstrengende i længden.

Det dårlige skuespil, kombineret med de stemningsforladte landskaber og filmens længde (på 107 min) gør at det alt i alt var et rimelig kedelig bekendtskab. Historien er faktisk ikke dårlig, men den kommer aldrig rigtig til sin ret, og det hele bærer præg af et meget lille budget. Udover filmen indeholder DVD’en også et kommentatorspor, et par trailers og en “dokumentar” om filmens tilblivelse, ikke noget at råbe hurra for.

Se den hvis du virkelig elsker denne genre, eller virkelig ikke har andet at tage dig til.