Retro anmeldelse – The Last Man On Earth

Posted: 30. maj 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film, Gratis, Post-apokalyptisk, Vampyrer
Tags: , , ,

De fleste anmeldelser her på Apokalyptisk – “Din guide til apokalyptisk fiktion” er af nyere karakter og af film som nemt kan findes i biograferne eller på DVD/Blu-ray, men en gang i mellem vil der også komme en anmeldelse som denne, en retro anmeldelse af en ældre film der af en eller anden grund er relevant igen.

Denne gang drejer det sig om klassikeren Last Man on Earth. grunden til at jeg har valgt at tage denne film op igen er pga. af skuespilleren Vincent Price. Som skrevet på flere blogs ville Hr. Price, hvis han stadig var i live, have fyldt 100 år i sidste uge og da en af hans bedste præstationer er i netop dette post-apokalyptiske drama skal i da ikke snydes for det.

Læs anmeldelsen, og se hvordan du kan se filmen ganske gratis, ved at læse hele indlægget…

The Last Man on Earth foregår i en post-apokalyptisk fremtid (der i filmen er 1968), hvor menneskeligheden er blevet udryddet af en plage der har dræbt stort set alle på planeten og forvandlet resten til vampyrer der kommer ud om natten for at lede efter ofre, og netop ofre er der ikke mange af, faktisk er der kun ét manden Dr. Robert Morgan (Vincent Price). Robert bruger dagene på at jage de blodtørstige vampyrer og dræbe dem en efter en samtidig med at han husker tilbage på sit gamle liv og hvordan det hele faldt fra hinanden da plagen begyndte. Nattene bruger han i sit barrikerede hjem mens han venter på dagslys og håber at vampyrerne uden for hans dør ikke kommer ind, mens han dulmer sin frygt og ensomhed med en kombination whiskey og klassisk musik.

Morgan er, så vidt han ved, den eneste overlevende tilbage på jorden og han er sikker på hans immunitet overfor plagen skyldes at hans som ung blev bidt af en flagermus i Panama. Men en dag da han er på en af hans mange udryddelses-ture for at finde sovende vampyrer ser han kvinden Ruth (Franca Bettoia), hun er først bange for ham men snart bliver de venner og Robert indser at hun måske er løsningen på vacine og et håb om at vende tilbage til dem verden han så desperat savner.

Se også: Se The Last Man on Earth gratis!

Filmen er en adaption af Richard Mattesson novelle I Am Legend der også blev filmatiseret under navnet Omega Man (Charlton Heston) og senere som I Am Legend (Will Smith), men The Last Man on Earth er ikke kun den mest præcise adaption af novellen men også den bedste af de tre.

The Last Man on Earth er sorth/hvid (der findes en farve version som jeg desværre endnu ikke har fået fingrene i) og stort set hele inderholder kun en enkelt skuespiller, men god brug af “tanke-dialog” kombineret med flashbacks og superb skuepsil af Vincent Price gør at filmen aldrig bliver kedelig og langtrukken. Dette er en klassiker som du bestemt ikke må misse, specielt ikke da den kan ses gratis, og lovligt, online.

The Last Man on Earth (1964)
IMDBVincent PriceFranca Bettoia
Director: Ubaldo Ragona