Anmeldelse: Stake Land – En film med bid i!

Posted: 12. juli 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film, Post-apokalyptisk, Vampyrer
Tags: , ,

Stake Land var en af de første film som jeg omtalte her på Apokalyptisk, og jeg har fulgt den med mange nyheder lige siden. Filmen er teknisk set en independant film og budgettet er derfor ikke stort, det har instruktøren Jim Mickle dog ikke ladet sig skræmme af og skabt en post-apokalyptisk vampyrfilm der er på vej til at blive en kult-klassiker.

Stake Land havde allerede fra første trailer et rigtig flot post-apokalyptisk look og man fik hurtig fornemmelsen af af dette var en film der på mange måder kunne sammenlignes med bl.a. Zombieland, dog uden humoren.

Filmen starter kort efter at USA, og resten af verden, er blevet overrendt af vampyrligende monstre i en katastrofe der blot bliver betegnet som ”The Vamp Plague”, mere forklaring får man aldrig og der er faktisk heller ikke rigtig brug for det. For som filmens unge hovedperson Martin beskriver det ”en dag vågnede verden bare op til et mareridt”.

”En dag vågnede verden bare op til et mareridt”

Stake Land følger teenageren Martin der i filmens åbningsscene ser sin familie blive udryddet af vampyrer, og kun overlever da en mystisk mand der kalder sig selv ”Mister” redder ham. Mister hviser sig at være en meget dygtig vampyrdræber og han vælger at tage Marting under sine vinger og træne ham i kunsten af dræbe. Sammen rejser nordpå de gennem et post-apokalyptisk USA i et forsøg på at nå til den Canadiske grænse og det eneste sikre sted tilbage i verden, byen New Eden.

Undervejs stødder de på en række venner og fjender, bl.a. nonnen Sister og den højgravide Belle. Begge søde piger der dog ikke er bange for at uddele tæsk til højre og venstre hvis situationen kræver det. De støder også på de religiøse tosser fra ”Broderskabet”, der tilbeder vampyrerne som guder og forsøger at komme alle andre til livs, samt selvfølgelig de klassiske ”survivalist” og andre klassike karakterer som hører hjemme i en post-apokalyptisk verden. Historien er ikke den mest origionale men godt fortalt og den virker aldrig kedelige eller uden indhold.

Filmen er, ligesom Deadland, optaget i de mange skovområder i det nordlige USA, men hvor Deadland fejlede ved at at optage hele filmen i en kedelig mørk skov klarer Stake Land sig meget bedre. Selvom der reelt ikke er meget variation i områder de forskellige scener er optaget bliver det aldrig kedeligt at se på, bl.a. pga. af den meget flotte kameraføring med mange spændende vinkler, godt brug af lys og et fantastisk genbrug af de mange bygninger som allerede findes i naturen, en udbrændt bil her og en forladt fabrik der giver en rigtig god følelse af at dette faktisk er et post-apokalyptisk landskab, ikke bare en skov et eller andet sted i USA.

Stake Land er på alle måder en rigtig lækker film, aktion-scenerne er flotte og der er massere af vampyrdræb uden at det dog bliver en splatterfilm. Skuespillerne er af svingende kvalitet men klarer det generelt rigtig flot, og selvom filmens karakterer måske ikke er de mest originale formår de alligevel at ”blive deres egne” i løbet af filmens ca. 1 ½ times spilletid. Selve historien er ikke den mest overraskende men med mange mindre elementer som overrasker holder den alligevel spændingen gennem hele filmen.

Stake Land udkommer på DVD (i staterne) allerede 2. august 2011, der er desværre endnu ingen nyheder om en dansk udgivelses dato.

Stakeland, USA 2011
Set på V.O.D. (Video On Demand)