Anmeldelse: Falling Skies, afsnit 1-4

Posted: 16. juli 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Aliens, Anmeldelse, Post-apokalyptisk, TV-serie
Tags: ,

Falling Skies er tv-kanalens TNT’s nyeste satsning og det er tydeligt at den på mange måder er en direkte konkurrent til AMC’s meget populære og roste serie The Walking Dead. Begge serier tager udgangspunkt i en post-apokalyptisk verden hvor menneskeligheden er nærmest hjælpeløse mod en unaturlig overmagt, i the Walking Dead var the zombier og i Falling Skies er det aliens.

Men hvordan er den nye serie, og hvordan står det i kampen mod dens konkurrent? Læs denne anmeldelse og mine indtryk af de første fire afsnit for at få svaret…

Seriens første afsnit er et dobbelt afsnit, designet til at fange seeren og give en hurtig gennemgang af forhistorien. Historien er ikke meget nyskabende, aliens fra en ukendt planet har indvaderet Jorden, alle militær installationer samt hovedstæder er udraderet og ca. 90 % af verdens befolkning er døde. Der er dog et enkelt lille tvist, det lader nemlig til at de fremmede tager børn til fange og bruger dem som slavearbejdere der styres ved hjælp af en anordning placeret på deres rygrad kaldet en ”harness”.

Se også: Se de første 5 minutter af Falling Skies…

De overlevende har samlet sig i mindre grupper og gør deres bedste for at overleve og kæmpe tilbage mod en fjende som de hverken forstår eller kan hamle op imod når det kommer til ”firepower”.  Det er i denne gruppe af vi finder filmens hovedpersoner, Tom mason (Noah Wyle) en tidligere historielærer med en stor viden indenfor militærstrategier, noget som han ofte referer til i løbet af de fire første afsnit, hans søn den 17 årige hal Mason (Drew Roy) der har opgivet sin ungdom for at blive alien dræbende soldat samt en række andre nøglepersoner der alle udgør en eller anden form for modstandbevægelse.

Det første afsnit imponerede mig ikke særlig meget, historien virker ok men de første par gange vi ser rumvæsnerne, en blanding af dem som man ser i Independence Day og en edderkop, virker de meget dårligt computeranimerede og ikke særlig imponerende. Vi får lidt baggrundshistorie om de forskellige personer og finder bl.a. ud af at Tom har endnu en søn der er taget til fange af fjenden. I løbet af de næste par afsnit tager serien dog fart, og efter afsnit fire kan jeg slet ikke vente på at se hvad der nu kommer til at ske. Gruppen har allerede været udsat for flere kampe med aliens, været taget til fange af en bande bestående en eks-fanger og er kommet en stort skridt nærmere at forstå fjenden og hvordan den kan vinde over dem.

Selvom serien havde en nærvøs start er den nu bestemt kommet efter det. Historien er spændende og har rigtig mange interessante vinkler der bærer seriens forskellige karakterer. Det virker også som om folkene bag serien har fået lidt mere styr på deres grafikere da rumvæsnerne virker bedre, omend stadig lidt platte og ikke særlig “ægte”.

Falling Skies startede ikke særlig godt, men er kommet godt efter det og selmvom serien måske ikke er en stor konkurrent til The Walking Dead, tror jeg at den vil få massere af trofaste fans, og kunne sagtens køre et par sæsoner hvis de holder tempoet oppe.

En af de bedre post-apokalyptiske tv-serier, og denne gang med aliens!