Anmeldelse: Wasteland Tales

Posted: 18. juli 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film, Krig, Post-apokalyptisk
Tags: , , , , , ,

For noget tid siden blev jeg for første gang opmærksom på at der faktisk er blevet lavet en del rigtig flotte post-apokalyptiske kortfilm lige her i Danmark. Den første jeg stødte på var filmen Connected som jeg også lavede en lille anmeldelse af (læs den her), og gennem forskellige kilder førte dette til at jeg pludselig hørte om den apokalyptiske danske kortfilms samling Wasteland Tales som jeg nu endelig har fået set og kan anmelde.

Denne kopi af Waste Land Tales er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Wasteland Tales er en en samling af seks flotte kortfilm, hver film har sin egen stil og tema – men har det til fælles at de alle er lavet i Danmark og har et post-apokalyptisk tema. Alle seks film kunne finde på MovieBattle festivalen i 2010, som netop omhandlede dette tema.

The Last Warrior

Den første film  på denne DVD er ca. 20 min lang og har som den eneste en ”kendt” dansker i en af rollerne, nemlig Linie 3’s Thomas Eje der spiller ”mean-mother-fuckin gunslinger” som DVD’ens cover så fint beskriver det. Filmen foregår i en fremtid hvordan krig og sygdom har udryddet alle mænd, med undtagelse af én (Eje). En gruppe kvinder har taget ham til fange og det er op til den smukke kriger kaldet ”Den Fremmede” at rede ham. Skuespillet i filmen er ekstremt ringe, og det meste af den minder mest af alt om optakten til en pornofilm. Men alt i alt er det ikke en forfærdelig kortfilm, den er flot filmet og holder sig skarpt itl det post-apokalyptiske tema.

Eastern Army

Anden film på DVD’en hedder Eastern Army og er,  sammen med Connected, den eneste seriøse film. I en fremtid hvor vi har opbrugt alle vores ressourcer er der ikke meget samfund tilbage, de få grupper af overlevende der eksisterer gemmer sig i ruiner af en næsten glemt tid, og venter på at hæren fra øst skal komme. Rygterne siger nemlig at en stor hær har rejst sig i den østlige del af verden og nu marcherer vest og genskaber det tabte samfund land for land, men er der overhovedet nogen hær, og hvornår kommer den? Filmen er godt skrevet og skuespillet er ikke dårligt, filmen behandler nogle relevante temaer som frygten for fremmede og vores nuværende konsumeringssamfund uden dog aldrig at blive belærende eller virke påtrængende. Dette er klart den bedste film på DVD’en.

Connected

Connected er en rigtig kortfilm som vi kender dem fra festivalerne rundt om i landet. Den er ikke særlig lang og indeholder kun tre skuespillere, der er ingen replikker og kun en ”kulisse”. Men aligevel formår denne lille film, som er blandt de bedste på DVD’en, at gøre et stort indtryk på dem som ser den. Connected er flot lavet og selvom man aldrig får en forklaring på hvad der er sket i den post-apokalyptiske verden filmen foregår i, er filmen stadig rigtig spændende og som sagt påvirker den seeren på en underlig, men god, måde.

I Barbari Del CPH

Ligesom DVD’ens første film, The Last Warrior, omhandler denne film en fremtid hvor krig og sygdom stor set har udryddet et af kønnene, men denne gang er det dog kvinderne det drejer sig om. Mændene kæmper derfor om hvad de tror er den sidste kvinde i live, og det gør de med en underlig blanding af rock ´n roll, kong fu og overnaturlige kræfter. Filmen er ganske underholdende men virker dog lidt amatør agtig, ikke en af de bedste film på Wasteland Tales men holder sig dog stadig til temaet.

Max Fury

Max Fury tager ikke sig selv alt for seriøst og med god grund. Filmen er tydeligt inspireret af Mad Max filmene, og en god blanding humor og mutanter gør denne film rimelig underholdende. Den omhanler en ”lonely ranger” på jagt efter hans forsvunde søster, et tip leder ham til mutanternes højborg hvor han finder massere af muterede mennesker at kæmpe imod. Ligesom , I Barbari Del CPP, har denne film en del kong fu inspirerede elementer uden og dog at gå helt amok. En sjov lille post-apokalyptisk film.

Tutorial – How To Kill a Racist

Den sidste film på DVD’en er ganske anderledes, den omhandler temaet racism og foregår I em fremtid hvor dette åbenbart er blevet statsorganiseret af skinheads, noget vi dog aldrig rigtig får nogen forklaring på. Alle filmens scener er filmet via ”overvågningskameraer” hvilket faktisk fungerer meget godt.  Handlingen følger en ”frihedskæmper” og er, som filmens titel siger, en introduktions video i hvordan man dræber en racist. Ikke en dårlig film, der tager fat i et meget relevant tema.

Udover de seks film, indeholder DVD’en også en smule ekstramateriale. Det drejer sig om nogle biografier af de forskellige instruktører, billeder fra de seks film samt nogle andre mindre relevante klips. materialet er fint men jeg kunne dog godt have savnet lidt mere, f.eks. interviews med nogle af instruktørerne eller kommentatorspor på filmene, men alt i alt er det ikke dårligt ekstra materiale som kan findes på Wasteland Tales.

Wasteland Tales er ikke en DVD for alle, men er man fan af genren eller bare fan af danske amatør film bør man tage et kig på den.