Anmeldelse: Dokumentaren “Into Eternity”

Posted: 21. juli 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film
Tags: , , , ,

For nogle uger siden anmeldte jeg det nyeste nummer af det danske filmmagasin Ekko, og i den forbindelse nævnte jeg også dokumentaren Into Enternity som fulgte med bladet. Dokumentaren er skabt af den danske filmmand Michael Madsen og omhandler atomaffaldsdepotet Onkalo som skal opbevare Finlands atomaffald i mere end 100.000 år. Filmen er i sig selv hverken apokalyptisk eller post-apokalyptisk men berører alligevel området på en meget relevant måde, og hører derfor hjemme på Apokalyptisk.

Se hele anmeldelsen ved at læse indlægget…

Into Eternity
af Michael Madsen

Magic Hour Film, 2009 DVD, Region 2, Medfølgende Ekko #53
IMDB, Wikipedia

I det nordlige Finland er man i gang med at bygge verdens første ”permanente” depot for atomaffald, Onkalo (Gemmested på finsk). Konstruktionen af Onkalo har allerede været i gang i mange år og forventes først færdig i år 2100. Dette er i sig selv en meget lang tidshorrisont og mange ting kan ændre sig inden vi når til det næste århundrede, men det er ingenting i forhold til Onkalos forventede levetid på 100.000 år. Denne tidshorisont er hvad dokumentaren reelt handler om, for hvordan sikrer vi os at fremtidens generationer ved at Onkalo ikke er et statkammer eller et religiøst tempel? Hvordan advarer man fremtiden om hvilke farer der lurer i dette dyb når man ikke ved hvilket sprog de taler, hvilket tegn de forstår og hvem de i det hele taget er? Madsen interviewer folkene bag depotet samt andre fagfolk fra Finland og Sverige og går dybt ind i den filosofiske diskussion og de tanker de har gjort sig da de designede denne konstruktion.

Into Eternity er en utrolig flot dokumentar der er skabt som en slags brev til fremtiden. Manden bag filmen, Michael Madsen, fungerer også som dens fortæller og snakker direkte til fremtiden, ikke til dig eller mig men til de mennesker der, måske, vil finde Onkalo om mange tusind år, og begynde at spekulere på hvad det er. Det meste af dokumentaren er filmet med stady-cam hvilket giver en flot flydende fornemmelse af at være dybt inde i Onkalo, ikke som besøgende men mere som en robot der undersøger noget ukendt. Denne kameraføring kombineret med flotte stykker musik minder meget om Stanley Cubricks Rumrejsen 2001 og er visuelt rigtig flot at se på. Filmen tager aldrig stilling til om depotet skal bygges eller ej, og tager heller ikke stilling til atomkraft generelt, og dette er med til at give seeren en objektiv rejse gennem Onkalo og gør det muligt at skabe sin egen mening om stedets betydning og relevans.

Into Eternity er på rigtig mange måder en flot og relevant dokumentar, men jeg savner dog enkelte elementer. Gennemgangen af selve depotet synes jeg virker lidt for kort, og selvom det i sig selv ikke er dokumentarens fokus, savner jeg stadig lidt mere information om stedet størrelse, budget m.m.. Dokumentaren bruger mange klips af de forskellige mennesker der arbejder på selve byggeriet men alle interviews er lavet med eksperter på området, jeg kunne godt tænkte mig at høre mere fra selve arbejderne og hvad de synes om at være med til at skabe noget så stort og unikt som Onkalo, og hvad tror de at fremtidens generationer vil tænkte hvis de finder dette imponerende ”gravkammer”?

Disse ”mangler” er dog små, og Into Eternity er stadig en af de bedste dokumentarer jeg har set i meget lang tid. Indholdet er relevant og vil også være det for fremtidens generationer, og jeg tror jeg at netop denne film vil blive brugt i mange klasserum til at diskutere emnet atomkraft og atomaffald. Om som en af de interviewede siger at dette noget som vi alle bør tage stilling til og diskutere uanset om vi er får eller imod atomkraft.

En fantastisk dokumentar som alle bør se, tankerne bag den er dybe og udførelsen er enormt flot.