Anmeldelse: Priest

Posted: 31. august 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film, Post-apokalyptisk, Vampyrer
Tags: , ,

Priest var en dag de første film jeg omtalte her på Apokalyptisk, så det er kun passende at filmen også bliver anmeldt her.

Priest er bygger over tegneserien af samme navn og har Paul Bettany i hovedrollen som en krigerpræst der efter at have fuldført sin mission som vampyrdræber, finder sig selv forladt i et samfund der ikke længere har brug for ham. Det er indtil en dag hvor nyhden om at hans niece er blevet kidnappet får ham til at overveje sin religion og trække i arbejdstøjet igen.

Læs om Priest og company formår at imponere ved at se hele indlægget…

Som sagt er Priest skrevet over tegenserien af samme navn og historien bærer også præg af dette. Efter en kort forhistorie bliver filmen introduseret med en flot animeret intro (som du kan se her) der forklarer selve baggrundshistorien for hele universet siom filmen foregår i. En verden der bedst kan beskrives som Fallout møder George Orwells 1984 blandet med en del steampunk.

I denne verden er præste ikke bare religiøse figurer men krigere trænet i kunsten af dræbe vampyrer, den rigtig ulækre slags altså, ikke den pæne pudrede slags fra Twlight. Præstene er faktisk så gode til at dræbe at de har drevet vampyrerne på flugt og de er nu gemt væk i reserverter i ødemarken, langt væk fra menneskene der bor i store lukkede by-samfund der styres med hård hånd af et præsteråd af biskoppe. Præsterne (krigerne) er blevet udstøtte, deres tjenester er ikke længere ønsket, og de har indtet sted at finde ro.

Priest (Bettany) er en af disse udstøtte og han har ingen planer om at vende tilbage til hans tidligere liv som dræber, indtil en dag da en fremmed dukker op og fortæller ham at vampyrer har bortført hans niece og dræbt resten af hans familie. Priest vælger at trodse biskopperne og drager ud i ødemarken for at finde sandheden bag de nye vampyrer og rede det eneste familie han har tilbage. Et eventyr der bringer ham ansigt til ansigt med en helt nye type fjender og et gensyn fra fortiden.

Filmen er rigtig flot, den har en god stemning og holder steampunk-scifi-post-apocalypse stilen hele vejen igennem. Det er en verden man kan nikke genkendende til men stadig er den fantasi agtig nok til at den hele tiden er underholdende, lige fra Priests fantastiske bibel kastestjerner til de soldrevne motorcykler de konstant ræser rundt på. Filmen er tiltænkt som en 3D film, men da jeg så den på VOD (video on demand) kan jeg desværre ikke kommentere på dette. Der er ikke mange skuespillere i filmen men det har den faktisk heller ikke rigtig brug for, historien bliver fortalt og der bliver banket rigtig meget vampyr-røv.

Priest kunne godt være lidt længere, filmens spilletid på 85 min gør at historien bliver kørt af rimelig hurtigt, og jeg kunne godt have brugft lidt mere interaktion imellem karaktererne hvilket det føles som om der bliver lagt op til men det bliver aldrig rigtig til noget. Slutningen ligger også rigtig meget op til en efterfølger, hvilket jeg personligt ikke bryder mig så meget om.

Alt i alt er Priest en god aktion film, om den er apokalyptisk, eller post-apokalyptisk, er svært at bedømme da den jo faktisk slet ikke foregår i vores verden men i et alternativt univers, men god underholdning er den og jeg vil bestemt anbefale den til en mandeaften med øl og popkorn eller til en tømrermænds søndag.

Priest (2011)
IMDB, Web
Set på:  VOD (Video on Demand)