Anmeldelse: Falling Skies, afsnit 5 – 10

Posted: 26. september 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Aliens, Anmeldelse, Film, Post-apokalyptisk, TV-serie
Tags: ,

TNT’s post-apokalyptiske the-serie Falling Skies er allerede blevet godkendt til endnu en sæson der starter til næste sommer, og de første afsnit ruller lige nu over de danske tv skærme på Canal+.

For noget tid siden anmeldte jeg de første afsnit af serien og nu er det blevet tid til at se på resten af denne spændende tv satsning.

Se om de sidste afsnit af Falling Skies lever op til det høje tempo serien startede ud med ved at læse hele indlægget…

ADVARSEL – Denne anmeldelse kan indeholde spoilers!

Da jeg sidst fortalte om historielæreren Tom Mason og hans modstandbevægelse bestående af de få mennesker der overlevede det oprindelige angreb fra rummet, var der stadig massere af ubesvarede spørgsmål. Hvorfor tager rumvæsnerne børn som fanger? Hvem er det og hvor kommer de fra? Og har vores lille gruppe af heltemodige civilie og pensionerede soldater overhovedet en chance mod en overmagt fra det ydre rum?

I serien sidste seks afsnit bliver en hel del af dette forklaret. Interne stridigheder i gruppen, forræddere der hellere vil pleje deres egne interreser og forhandle med fjenden samt en generelt dyster og opgivende stemning blandt de civilie truer med at ødelægge deres chancer for vinde og derved overleve denne indvasion. Men Mason bruger sin historiske viden indenfor krigsførsel til at forklare disse ting, samt udarbejde strategier for at nedkæmpe en fjende der er langt mere avanceret og har en meget større styrke end de få mennesker der er tilbage.

De første par afsnit handler om hvordan vi som mennesker har svært ved at holde sammen i denne slags situationer, og hvordan enkelte indvider altid vil overgive sig til fjenden og på den måde gøre livet farligt for alle. I disse afsnittet bliver tempoet bestemt holdt oppe, og man bliver suget mere omg mere ind i mysteriet om ”de fremmede” og samtidig lærer man en del mere om de forskellige karakterer som serien roterer omkring.

De sidste to afsnit bliver mere aktionprægede da gruppen nu har fundet ud af hvordan de kan nedkæmpe fjenden og de beslutter sig for at lave ”krigens” første reele modangreb, noget der selvfølgelig skaber splid ikke bare i gruppen, men i hele modstandsbevægelsen. Men på trods af dette forsætter forberedelserne til det ultimative opgør med en fjende som ingen stadig helt forstår.

Sidste afsnit er som forventet en slags finale hvor massere af ubesvarede spørgsmål bliver besvaret og endnu flere bliver stillet, noget der bestemt leder op til seriens anden sæson der efter planen starter næste sommer.

Ligesom de første afsnit i serien svinger kvaliteten af disse seks afsnit en del, tempoet skifter fra høj aktion til stille drama rimelig meget, og det samme er gældende med de visuelle effekter der til tider ligner noget fra enm amatør b-film og til andre tider er rigtig imponerende og stemningsfyldte. Seriens historie forsætter med at være spændende med det virker lidt som om den mister pusten i de sidste to afsnit, det endelige klimaks som jeg havde forventet mig af sidste afsnit kommer aldrig rigtigt, og slutningen var ikke specielt imponerende.

Falling Skies er dog stadig en serie jeg vil anbefale, både for folk der kan lide de relevante genrer og for læsere der bare godt kan lide at se noget nyt og anderledes. Seriens har haft en lidt blandet start, men der er bestemt grobund for en god anden sæson og jeg kan kun håbe at de får rettet op på de skønhedsfejl som den første sæson har været præget af, specielt de dårlige CGI effekter som til tider virker latterlige for en serie med Steven Speilberg bag kameraet og med et ganske betydeligt budget.

God afslutningen på Falling Skies, der dog ikke helt holder tempoet hele vejen igennem.