Anmeldelse: Ruiner – Skræmmende dansk bud på fremtiden…

Posted: 22. november 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Apokalyptisk, Post-apokalyptisk, Tegneserie
Tags: , , , , , ,

Jeg har flere gange haft kig på Adam O’s tegneserie Ruiner og da jeg i sidste uge fik muligheden for at anmelde den sprang jeg straks til.

Ruiner foregår i et fremtidigt post-apokalyptisk København og både tegnestil og selve fortælling er fangende, men hvad fik egentligt samfundet som vi kender det til at bryde sammen? Og holder Adam O’s historie hele vejen igennem?

Læs min anmeldelse af Ruiner ved at se hele indlægget…

Ruiner foregår i Danmark anno ca. 2030, et årti efter “enden”. Vi følger fyren Ask der, ifølge ham selv, er de eneste overlevende tilbage i København. Det er kun ham, dyrene og en overgroet forladt by. Gennem en lang monolog med læseren fortæller Ask hvordan starten på enden foregik.

Uden at røbe for meget kan det fortælles at historien starter omkring år 2011 og tager udgangspunkt i den morderne pop-idol-fikserede og terror-skæmte kultur. Et samfund der er mere optaget af hvem der vandt sidste sæson af Paradise Hotel end samfundets reéle problemer og de virkelig skræmmende ting. Langsomt bliver denne uvidenhed og frygt for en fjende, som ikke kan ses men beskrives med begrebet terror, misbrugt af verdens magthavere til at kontrollere befolkningen. Nye strenge terrorpakker bliver indført og definitionen af hvem terroristerne er bliver bredere og bredere. En lille gruppe borgere kæmper imod, og det er netop samfundets forsøg på at dysse disse “gade-terrorister” ned der bliver starten på enden.

Forfatteren og tegneren Adam O. er bl.a. kendt som det tidligere Ungdomshus faste tegner og både stilen og historien i Ruiner bærer da også præg af dette. Adams tilknytning til det autonome miljø i København er tydeligt i historiens foragt af myndighederne og den punker-stil som både hovedpersonen Ask udklædning men også tegningerne generelt bærer præg af, noget som jeg mener bestemt ikke gør noget da det passer godt til historien og visuelt ser rigtig flot ud.

Ruiner er ikke lang, kun 48 unummerede sider kunne det blive til,  men de sider er til gengæld rigtig flotte! Store billeder på alle siderne, hele sider med Københavns ruiner og en fantastisk farvelægning gør det at læse Ruiner til en helt speciel og flot oplevelse. Kender man København kan man genkende næsten alle de områder som Ask bevæger sig igennem og måden som Adam har fået den til at se ud på, virker troværdige og som man ville forvente en by ville se ud hvis den har været forladt i et årti.

Ruiner er en rigtig spændende dansk tegneserie. Historien er efter min mening ikke lang nok, og jeg ville gerne have set 25 sider mere i bogen. Tekst forfatningen er heller ikke den flotteste, men samtidig tror jeg ikke at et samarbejde med en reél tekstforfatter ville have skabt samme effekt som den nuværende historie, dette er Adam O’s kreation og kun han kunne få den til at fungere så godt som den gør.

Nok det bedste bud på en dansk post-apokalyptisk tegneserie nogensinde. Det eneste der er galt med Ruiner er at den er for kort – jeg vil have meget mere!

Denne kopi af Ruiner er venligst udlånt af Adam O til anmeldelsen. Køb Ruiner i landets boghandler eller via forlaget Fahrenheit eller på hæftets hjemmeside www.ruiner.dk