Anmeldelse: 2010 Moby Dick

Posted: 3. december 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Film, Monstre
Tags: , , , ,

Endnu en Ayslum film er landet på mit anmelder bord, denne gang drejer det sig om “monster” filmen 2010: Moby Dick, en nyfortolkning af Herman Melvilles klassiske fortælling fra 1851. Filmen har måske ikke de store apokalyptiske kvaliteter, men hvis kæmpehvaler virkelig eksisterede i verdenshavene kunne det da godt ende med det.

The Asylums fortolkning af denne klassiker er dog noget anderledes og involverer bl.a. en ubåd, en sindssyg et-benet kaptajn, en hval-biolog og atommissiler!

Se om disse tilføjelser forbedrer Melvilles klassiske historie ved at læse hele indlægget…

Som altid er historien i Asylums film ikke noget man skal tænke for lang tid over men i skal da ikke snydes for et lille overblik.

I 1969 bliver en amerikansk ubåd, på en mission i arktisk-farvand, angrebet af en kæmpehval. Der er kun få overlevende og blandt den er den unge Ahab der dog får sit ene ben flået godt og grundet i stykker. Filmen springer så til 2010 hvor vi møder den unge hvalbiolog Dr. Michelle Herman (Renée O’Connor) der elsker de store pattedyr og vil gøre alt for at beskytte dem. Ud af det blå dukker så en ubåd op med en nu aldrende Ahab (Barry Bostwick) som kaptajn. De kommanderer hende til at følge med på en livsvigtig mission, som man hurtigt finder ud af er at finde og dræbe den tidligere omtalte kæmpehval, som Ahab har dømt Moby Dick. Derefter tager filmen fart, det viser sig nemlig at denne mission slet ikke er godkendt af den amerikanske flåde men er Ahabs helt egen vendetta, som han så vælger at bruge en atomubåd til! Et par atommissiler flyver rundt på skærmen, nogle 3D helikoptere flyver forvirret rundt og en kæmpehval spiser nogle skibe. Det hele ender i et CGI helvede som det er svært at finde hoved og (hval)hale i og Ahab bliver endnu mere sindssyg.

Det var kort beskrevet 2010: Moby Dick’s handling og ja den er lige så dårlig som den lyder. Skuespillet er som altid i Ayslums film overspillet, og det er på trods af to ellers rimelig kendte ansigter i Renée O’Connor og Barry Bostwick. CGI effekterne starter faktisk ud med at være ok (for en Asylum film), men det virker lidt som om en budgetkrise blandet med en praktikant som grafiker rammer sidste halvdel af filmen, det er simpelthen ganske forfærdeligt.

Jeg ville ikke være en særlig god anmelder hvis jeg ligefrem anbefalede 2010: Moby Dick, men som altid forsøger jeg at sige noget positivt. Skal du være godt fuld i weekenden og gerne vil have et godt grin sammen med dine tømrermænd søndag så kan du da altid se om denne film ikke er ledig, det er b-film i værste skuffe. I det mindste er den bedre end Battle of Los Angeles!

På ingen måde en god film, men den har da sine sjove b-films øjeblikke

2010: Moby Dick er venligst udlånt af Cinematic Vision med henblik på en anmeldelse.