Anmeldelse: Perkins’ 14 – Monsterbørn fra helvede

Posted: 14. december 2011 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film
Tags: , , , , , ,

Når man på bagsiden af en dvd læser at det er verdens første online-producerede skrækfilm stiger forventninger selvfølgelig, men hvad er Perkins 14 egentligt, og lever den op til de flotte ord?

Filmen er instrueret af Craig Singer, har bl.a. Patrick O’KaneRichard Brake and Michale Graves i hovedrollerne og handler om noget så originalt som en række børn der går amok.

Læs anmeldelse af filmen og dens ”online-skabelse” ved at se hele indlægget…

Perkins 14’s oprindelse er lidt anderledes end mange andre produktioner, i det at alt fra historiens tilblivelse til castingen af skuespillerne er foregået online via massify.com, et community hvor man kan samarbejde om kreative projekter.

Historien i Perkins 14 er på mange måder meget klassisk, men har nogle rigtig fede twists. Filmen handler om politibetjenten Dwayne Hopper der har et rimelig deprimerende liv, han skændes med konen har en rebelsk teenagedatter og er stærkt præget af en ti år gammel sag hvor 14 børn, inklusiv hans egen søn, blev kidnappet i den lille stilfærdige by. En sen aften på den lokale politistation bliver en tilsyneladende stilfærdig mand anholdt men Dwayne begynder at få en mistanke til den lidt underlige apoteker, kunne denne mand være kidnapperen, kunne han være nøglen til at finde hans søn?

Det viser sig hurtigt at fangen, Mr. Perkins, rent faktisk var kidnapperen og det går ikke længe inden han ligger i en pøl af hans eget blod, men alt dette er faktisk bare forhistorien. Det viser sig nemlig at de fjorten kidnappede børn stadig er i live, og efter ti års fangenskab hvor de er blevet udsat for eksperimenter med alle mulige stoffer er de nu rimelig sindssyge, overnaturligt stærke og en har en smule kannibalistiske tendenser. De unge slipper løs og den lille by ender i et kaos der nærmest ligner en zombie-apokalypse, dog uden zombier.

Trods det ringe budget, de rimelig ukendte skuespillere og en historie der ikke er yderst original formår Perkins 14 faktisk både at være spændende og en smule anderledes end mange andre horrorfilm. Det skal dog siges at filmen er optaget i Rumænien, og selvom byen skulle forestille at ligge i hjertet af USA, for man aldrig rigtig det indtryk, det er og bliver rumænsk at se på. Perkins 14 lader også til at tabe lidt af pusten halvvejs igennem, starten er god og stemningen bliver godt opbygget, men filmens sidste del er uden nogen speciel historie eller et plot som virkelig fanger og det skæmmer den ellers ganske gode fil men del.

DVD’en har ikke andet end filmen at byde på, og jeg savner specielt de 10 webepisoder om filmens tilblivelse som kan findes online, de ville have passet rigtigt godt som ekstramateriale, da netop Perkins 14’s online tilblivelse er noget af det som gør den interessant. Jeg savner også rigtig meget den/de originale forside(r) som der oprindeligt blev lavet (se her) da de har et meget bedre look end den som Cinematic Vision’s version kan byde på.

Perkins 14 er en god og lidt anderledes horrorfilm som jeg kan godt synes jeg kan anbefale, dog kunne små ændringer på dvd’en have givet en meget bedre oplevelse.

Perkins 14 er venligst udlånt af Cinematic Vision med henblik på en anmeldelse.