Movie Battle 2012 – En (u)hyggelig aften i København

Posted: 20. april 2012 by Jakob, Apokalyptisk in Andre genrer, Anmeldelse, Film, Zombier
Tags: , , , ,

Onsdag aften løb Movie Battle 2012 af stablen i Palads biografen i København og ni film kæmpede om priser. Apokalyptisk (mig) var til stede og bringer her en anmeldelse af filmene samt eventet.

Ikke alle de ni film i dette års Movie Battle, der i år havde teamet Super Natural Horror havde apokalyptiske kvaliteter, men de faldt alle ind i den valgte genre. Filmenes kvalitet var generelt høj men der var dog enkelte der virkelig skilte sig ud.

Aftenen startede, lettere forsinket, med en introduktion af selveste Master Fatman (Morten Lindbjerg), han kørte et par jokes af og en lille gyserhistorie om pigen Anna der mistede sit syn efter et uheld med en krukke dureagurker (man skulle nok have været der…). Juryen besående af Hans P. Ludvigsen (stunt specialist), Peer Albrechtsen (tonemester fra den danske filmskole og skribent på bl.a. Ekstra Bladet), Joakim Grundahl (journalist), Christina Rosendahl (filminstruktør) og Thomas Bo Larsen (skuespiller) blev præsenteret og selve rammerne for arrangementet blev opsat.

Resten af aftenen foregik i af tre omgange, først fem film – pause – fire film – afstemning og prisoverrækkelse og det hele var sat til at tage 2½ time, noget der dog ikke helt blev overholdt.

Filmene

Som sagt var de var der til denne aften udvalgt ni film (ud af 20 indsendte) der skulle konkurrere om den fine Movie Battle pris.

De ni film var alle af høj kvalitet og jeg synes bestemt man kan se at filmene er blevet bedre i forhold de film der blev præsenteret i 2010.

[Uhyggelige børn] Den første film var Emma af Philip Th. Pedersen, den handler en en familie der bliver udsat for et meget skræmmende møde med en række spøgelses-småpiger og får startet noget der faktisk ligefrem er apokalyptisk af karakter. Filmen var bestemt en af de bedste og passede perfekt ind i genren. Skuespillet var godt og filmens stemning fungerede perfekt, en rigtig god start på arrangementet.

[Seksualitet og kvinder] Den næste film var noget mere dyster i stemningen, det var Martin Vrede Nielsens Soccubus, der handler om en ung mand der har mistet alt tro på livet. En sen aften møder han en mystisk kvinde der ved meget mere om ham end hun skulle, og hele aftenen tager en noget speciel drejning. Ligesom Emma var denne film flot og stemningsfuld, og skuespillet var også helt i top selvom selve historien var lidt mere voksen og seksuel.

[Russiske zombier] Tredje film var Outpost af Esben Halfdan Blaakilde. Filmens tager udgangspunkt i Soviet Unions fald i1991, og vi følger en soldat på en outpost langt ude i ødemarken, da han får beskeden om at forlade stationen forsøger han at følge de militære procedurer til punkt og prikke, men noget får galt og (hans) verden bliver ændret for altid. Denne film var fantastisk, og apokalyptisk. Uden at afsløre for meget kan jeg fortælle at vi har at gøre med russiske zombier og sej kameraføring!

[Hævn] Den fjerde film med navnet Den Gyldne Regel af Jack Hansen handlede om en af de mest klassiske ting i gyserfilm, nemlig blodig hævn! Tommy er en smart fyr der har styr på dammerne og han er klar til noget på den dumme da han tager til en blind date hos en ukendt kvinde. Men hurtigt finder han ud af at noget er helt galt, kvinden er ikke helt som han havde forventet og det virker ikke som om han har kontrol over situationen, hvad er det der sker med Tommy og er det hele bare en ond drøm eller er hans fortid vendt tilbage for at tage velfortjent hævn over tidligere tiders synder? Den Gyldne Regel var nok den mest blodige af de ni film, og det var fedt at se en klassisk hævn historie med en supernatual horror twist.

[Kunst og døden] Sidste film inden pausen var den flotte og meget kunstneriske The Man Who Died af NC. Sixhøj og Rune Vistisen. Filmen var optaget udelukkende i sort/hvid og stemingen var en blanding af dyster og sørgelig. Vi følger en ældre mand der bruger dagen på at feje gulve, en aften får han en underlig pakke der viser sig at indeholde et gammelt ur. Uret viser sig dog at komme med en uventet gæst der nat efter nat hjemsøger den gamle mand. The Man Who Died er en flot film der dog ikke helt passede ind sammen med de andre synes jeg, den var meget kunstnerisk og det er tydeligt at teamet bag filmen har stort talent.

[Manden med leen] Efter pausen blev vi budt på fire film hvor den første var Svend Plough Johansens Ansigtet. En smuk pige har alt hvad man kan drømme om, et dejligt forhold en smuk krop og styr på livet, men en løbetur i den lokale skov viser sig at være enden på det hele. I skoven ser hun selve Døden i øjnene og må indse at selvom man forsøger at flygte skal han nok finde dig. Idéen i Ansigtet er simpel og hele filmen kommer derfor til at afhænge at stemningen og skuespillet, og det må man sige at de slap godt fra. Scenerne er alle optaget i en dansk skov men teamet bag har stadig formået at gøre det spændende og lave “flugt-scener” der minder om de store hollywood gysere. En solid lille gyser historie.

[Djælven og det onde] Rex Inferno af Kasper Juhl var den syvende film i rækken og desværre også (efter min mening) den svageste af de ni film. Historien startede rigtig godt med to universitetstuderende der beslutter sig for at overnatte i en mørk skov med det officielle formål at lave en dokumentar film om ånder, dog er deres planer lidt mere drevet af jagten på “fisse” som de mener at kunne få massere med filmen de vil lave. Om natten bliver de dog besøgt at nogle der ikke er ånder men noget meget være – nemlig djævletilbedere der leder efter deres næste ofre. Rex Inferno var ikke en dårlig film, men i forhold til de andre otte virkede den for lang og kvaliteten var ikke på samme højde.

[VandrehistorierKissing The Bride af Martin Andersen tog fat i endnu en af gyserfortællingernes grundsten, nemlig vandrerhistorier. En forretningsmand på vej til Holland passerer en sen nattetime en brud på en øde landevej. Ved den næste tankstation får han fortalt en vandrehistorie om bruden der blev sindsyg efter hendes elskede forlod hende og hvordan hun nu hjemsøger et lokalt motel. Drevet af nysgerrighed beslutter han sig for at undersøge motellet og overnatte der, en nat der selvfølgelig kommer til at byde på massere af overnaturlige oplevelser. Filmen er fra 2010 og derfor ikke lavet specielt til denne konkurrence men derfor passede den stadig rigtig godt ind. Historien var god og det samme var skuespillet, Kissing the Bride kunne helt sikket godt være en del af en “gyser-time” på DR eller andre store tv-kanaler.

[Himlen og Helvede] Den sidste film var Iblis: Prometheus af Solkongen. Ligesom Rex Inferno handler denne film om djævlen og tilbedelsen af det onde, men til forskel fra den anden film virker denne historie mere helstøbt og tankevækkende. Vi følger en ung mand der efter at have fået en dødelig diagnose af sin læge beslutter sig for at følge djævlen og se hvad det fører til. Filmen er fuld af flotte effekter og man kan mærke at der var blevet brugt meget tid på lokationer og lydsiden. Desværre synes jeg aldrig rigtig filmens morale skar igennem og afslutningen kunne have være lidt bedre.

Arrangementet

Arrangementet var rigtig godt synes jeg, i pauserne var blev der afspillet trailers til andre amatør-film og mange af dem var rigtig sjove og flotte. Stemningen i den (næsten) fyldte biografsal var god og man kunne mærke at der var mange venner og bekendte blandt publikum. Master Fatman gjorde det godt som MC og hele arrangementet virkede struktureret og helstøbt.

Hvis man skal sige noget dårligt om Movie Battle 2012 ville være at det hele startede lidt for sent (da det var en onsdag), hvis de havde startet kl. 18 i stedet tror jeg at flere var blevet til selve afstemningen og overrækkelsen af priserne. En anden anke kunne være udvalget af film, selvom alle ni film var gode virkede det lidt som at de var de samme ti mennesker der havde stået bag dem. Skuespillerne gik igen flere gange og variationen var ikke så stor som jeg kunne have ønsket, forhåbentligt bliver Movie Battle næste gang endnu større og derved kommer der endnu flere film at vælge imellem.

Vinderne

For en god ordens skyld må vi hellere nævne vinderne. Den fantastiske Outpost vandt både juryens og publikums-prisen for bedste film og Mads Riisom og Christina Bech delte prisen for bedste skuespiller for deres præstationer i Succubus.

Alt i alt en rigig god aften i biografen og jeg vil helt sikkert være at finde næste gang Movie Battle afholdes!