Rum-nazi-action-komedie bør danne skole

Posted: 24. april 2012 by Schjönning in Anmeldelse, Film, Krig, Maskiner, Pre-apokalyptisk
Tags: ,

Med fare for at fremstå utilstedeligt pompøs og kultiveret: Jeg er jævnt kræsen når det gælder film jeg vil betegne som mine yndlingsværker. Listen tæller – i unummereret rækkefølge – blandt andet A Clockwork Orange, Citizen Kane, Panserkrydseren Potemkin, Nosferatu og Silence of the Lambs. Den ene ting disse film har tilfælles er deres berigelse af filmkulturen som helhed. Deres nyskabelser, der gør at de bliver husket, som pionerer inden for deres respektive perioder eller genrer.

Er Iron Sky sådan en film? Det er svært, hvis ikke umuligt, at spå om, men jeg vil påstå at den har en chance! Jeg har simpelthen sjældent følt mig så underholdt i en biografsal. Tempoet er højt, humoren er spydig (uden at blive pinlig) og historien er – som forventet – intet mindre end absurd. Og det er givetvis det, der sammen med dens status som den flotteste (delvist) fan-finansierede film til dato, gør den til et periodeværk.

Jeg kan af gode grunde ikke afsløre for mange af Iron Sky’s punch-lines, men tro mig når jeg påstår at de sidder lige i skabet. Referentiel gestik til andre værker er (åbenbart) et must for nutidens populærfiktion og Iron Sky er ingen undtagelse. Dog glider referencerne ubesværet ind i filmen, til tider med en form for brutal elegance der gør situationen hysterisk morsom og morsomt hysterisk – især de på det nærmeste parafraserede scener fra apokalyptiske kunstværker som Der Untergang og Dr. Strangelove er formidable!

Humoren er rå. Man har gjort grin med nazister stort set siden krigen sluttede, men aldrig skænket dem så meget magt, så meget screen time, og så stor en rolle. Ekstra råt bliver det dog først når de yderst veltegnede parodier på vores egne politikere træder ind på scenen – og giver rum-nazierne baghjul, både hvad angår propagandistisk hykleri og realpolitisk ondskab.

Diesel-punk!

Laibachs musik, nogle umanerligt entusiastiske effektfolk, en genial scenografi (diesel-punk!) og en slutning der bringer mit apokalyptiske hjerte tæt på bristepunktet af rørelse – alt dette er med til at sikre filmen en topkarakter herfra. Hvis jeg skulle præmiere den alene på ambitionsniveauet og det faktum at den lever op til det (den er for fanden en finsk produktion!) ville jeg stadig give den fem stjerner.

Som den kvikke læser måske har opfanget på nuværende tidspunkt, vil jeg på det kraftigste anbefale at alle ser Iron Sky. Nu! Kan I så komme af sted!

Iron Sky (officiel hjemmeside); Går i skrivende stund stadig i Danmark, blandt andet i Cinemaxx-biograferne.

Kommentarer
  1. […] var mere end almindeligt begejstrede for den første Iron Sky-film, da den kom ud i 2012. Med dens forrygende blanding af satirisk humor, dieselpunk extravanganza og […]

Skriv et svar

