Frygtelig Fredag #6 – Battlefield Earth

Posted: 27. april 2012 by Schjönning in Aliens, Film, Krig, Maskiner, Post-apokalyptisk
Tags: , , ,

For første gang i Frygtelig Fredag skal vi beskæftige os med et værk hvis skyhøje humoristiske værdi IKKE var intenderet. Battlefield Earth: A Saga of the Year 3000 blev skabt i dybeste alvor. Men det forhindrer den på ingen måde i at være hylende morsom, såfremt man elsker at boltre sig i plothuller og se vantro til mens dygtige skuespillere viser deres værste sider.

Battlefield er allerede kendt som en kult-klassiker blandt B-film-fans, til trods for at rollebesætningen og budgettet placerer den i A-films-klassen. Den figurerer på utallige lister over de værste film der nogensinde er undfanget og hvorfor så det?

Måske fordi selve præmissen for filmen er helt udkogt. En flok onde rumvæsener – the Psychlos – har besat jorden. De er så overlegne at de smadrede al militær i verden på under ti minutter og har underkuet os de sidste 1000 år. Godt så. Og hvad vil de have på jorden? Guld! Nemlig, et grundstof der findes latterlige mængder af i universet (det er der jorden har det fra!). Og hvordan får disse gudelignende væsener med deres vilde fremtidsteknologi så fat i guld? Slavearbejdere!

Mennesket er gået tilbage til et hulemandsstadie og kan derfor ikke bruge teknologi til noget. Guldudvindingen tager derfor ret lang tid, men det bekymrer åbenbart ikke de kloge rumvæsner.

Digression: De to vigtigste Psychlos spilles af John Travolta og Forrest Whitaker, i deres tilsammen mest ulidelige karakterspil til dato. Det klæder ikke Whitaker at være dum og det er grundlæggende umuligt at blive bange for Travolta!

“Prosit”

Helt blæst bliver det først når mennesket Terl forsøger at bekæmpe de slemme rum-imperialister. Af en eller anden sort årsag bliver Terl placeret i en indlæringsmaskine af Travolta, så han lærer alt om invasionshærens kultur, sprog, teknologi etc., med andre ord: alt det man plejer at holde hemmeligt for fjenden.

Ved et trylleslag bliver Terl til en karismatisk leder og et strategisk geni. Og her opstår endelig det knæk i filmen der forsikrer seeren om at nej, den kan ikke reddes! Primat-menneskerne finder nemlig en militærbase (husk: en 1000 år gammel militærbase), mens de meget snedigt bilder Travolta ind at de støbte guldbarrer de giver ham er hugget ud af en klippe(!). Basen viser sig at være proppet med fuldt funktionsdygtige jagerfly, automatvåben og tanks – og atombomber!

Til alt held er Terl ret hurtigt til at lære fra sig, så i en af de mest absurde slutninger i filmhistorien ser man primitive tosser i pelsveste foretage kunstfærdige manøvrer i 1000 år gamle – perfekt fungerende – Harrier-fly i et slag mod tre meter høje rumtrolde med dreadlocks.

Og lad os bare slutte her. Der er simpelthen for meget godt stof at tage af. Se filmen, den er guld værd! God weekend!

Battlefield Earth: A Saga of the Year 3000; Warner Bros. Entertainment (2000)

Kommentarer
  1. tuesorensen siger:

    Der er faktisk masser af intenderet humor i denne film, men mange kan eller vil åbenbart ikke se det. Men bevares, de store kritikpunkter mht. plottet er da rigtige.

    • Schjönning siger:

      Vil meget gerne høre mere om den intenderede humor. Vi taler trods alt om en film, som manuskriptforfatteren rent faktisk har undskyldt for offentligt. Hans reaktion da han modtog Travoltas rettelser: “Then I got another batch of notes. I thought it was a joke.”😉

      • tuesorensen siger:

        Man kan jo starte med at læse min anmeldelse:
        http://flickfeast.co.uk/reviews/dvd-reviews/battlefield-earth-2000/

        Plot-problemerne er reelle nok (omend jeg ikke har set nogle steder at den foregår 1000 år efter invasionen; min fornemmelse er mere noget i retning af 4-5 generationer efter), og gør da også filmen mere grinagtig. Men Psychlo’erne og flere andre elementer skal absolut forestille at være dybt campy og sort-humoristiske, og man får jo ikke det rette indtryk af filmen hvis man ikke anerkender dét.

      • Schjönning siger:

        Så vidt jeg kan læse i din anmeldelse er det meningen at rumtroldene skal forestille en kitchet satire over et eller andet (sikkert mennesket selv). I det tilfælde er det min (subjektive) mening at filmen simpelthen ikke gør det tydeligt nok. Du vurderer elementer af filmen ud fra hvad der står i bogen, som du har læst. Efter min mening bør en bog-baseret film kunne stå alene og ikke være afhængig af at publikum har læst bogen bag.
        Desuden nævner wikipedea at både bogen og filmen udspiller sif efter en 1000 år lang besættelse.

      • tuesorensen siger:

        Wikipedia har ikke altid ret, men OK – det er muligt du har ret på dét punkt.

        Du fik vist ikke læst min anmeldelse, for jeg siger jo netop at jeg ikke har læst bogen. Psychlo’erne skal helt tydeligt forestille at være over-the-top arrogante, og derved tilsigtet campede og komiske – det behøver man ikke at læse bogen for at kunne se. Men det er åbenbart ikke alle som er enige. Jeg mener at filmen som science fiction komedie på mange måder er OK og lidt over middel (omend plothullerne trækker nedad), med et fint visuelt udtryk og generelt gode produktionsværdier, og at de fleste rædsomme anmeldelser kommer fra folk som ikke forstår sig på sci-fi men normalt kun ser mainstream film. Jeg mener også at rigtig mange anmeldere bare tale de tidligere anmeldere efter munden, for at sikre sig at de nu også har “den rigtige mening”…

      • Schjönning siger:

        Bare rolig, jeg følger ikke bare med strømmen. Hvad er det sjove i det😉
        Fair, jeg havde ikke lige fanget at du ikke har læst bogen, men jeg synes en formulering som “It is plain that the humor from the original book, dripping with satire and sarcasm, is very well transmitted to the movie, which is enormously self-satirical” får det til at se ud som du har!
        Bottomline: Jeg anbefaler folk at se filmen. Jeg synes den er morsom, om end jeg har svært ved at tro at det er med vilje. Travolta har vist selv omtalt den som en “Schildner’s List of sci-fi”, og jeg formoder at man skal tage den slags ret alvorligt (jeg grinede i hvert fald ikke af Schildner’s List🙂

      • tuesorensen siger:

        Jeg ved jo ikke præcis hvad Travolta’s holdning er, men han er jo Scientolog og derfor sikkert velbevandret i Hubbard’s science fiction. Battlefield Earth er en komedie (ligesom bogen), og derfor er det selvfølgelig også ret besynderligt at sammenligne den med Schindler’s List, men der er helt sikkert sagt mange dumme ting om denne film. En væsentlig del af fimens plothuller kommer jo af at de har skudt genvej i forhold til bogen, hvor jeg har ladet mig fortælle at tingene giver en hel del mere mening (jeg vil sikkert også læse den på et tidspunkt), hvilket jo er ærgerligt for filmen. Men jeg mener at meget af Hubbard’s typiske sorte og kyniske humor slår igennem i filmens campiness, og 100% sikkert er tilsigtet.

Skriv et svar

