En halvsløj jagt – Anmeldelse af The Hunger Games (DVD)

Posted: 11. september 2012 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film, Krig, Post-apokalyptisk
Tags: , , , , , , ,

Anmeldelse af The Hunger Games (DVD)

Det er en af de mest solgte film i 2012 (kun overgået af Twilight: Breaking Dawn Part 1 KILDE!) og mere end 250.000 mennesker så den i de danske biografer, men lever filmatiseringen af Suzanne Collins op til forventninger og de store slagstal?

Jeg har fået kigget lidt nærmere på DVD udgaven af filmen og kommer i denne anmeldelse med min dom, men hvordan klarer filmen sig egentligt, er den værd at eje eller skal du vente til den kommer på tilbud i Bilkas rodekurv?

Historien i The Hunger Games burde de fleste kende efter hånden. Den foregår i en dystopisk fremtid i Nord Amerika, det tidligere USA er efter en længere krig delt op i tolv distrikter plus det rige område kaldet The Capital. Som straf for et tidligere oprør, er det blevet vedtaget af hver da de tolv distrikter hver skal stille med to unge kandidater til den årlige begivenhed kaldet The Hunger Games, en ”sport” hvor de 24 udvalgte skal kæmpe til døden i en arena. Den sidste overlevende vil blive udråbt som sejrsherre og vil bringe hæder og ære til deres distrikt. I det fattige Distrikt 12 bliver de udvalgte pigen Katniss Everdeen drengen Peeta Mellark, sammen skal de forsøge at overleve årets udgave af spillet.

Uden at afsløre alt for meget kan jeg afsløre at den næste halvanden time af filmen indeholder massere af aktion, kærlighed og løben rundt i en skov. Hvis du vil have flere detaljer kan du læse hele plottet på Wikipedia eller spørg en tilfældig 15 årig pige på gaden da hun helt sikkert har set filmen mindst en gang.

Der er mange gode ting i The Hunger Games, historien er fangende og jeg glæder mig allerede til at se hvordan den fortsætter i den næste film der, dog først udkommer i 2013. Skuespillerne gør et hæderligt arbejde og for de flestes vedkommende virker det som om castingen har været rigtig god. De to hovedroller, spillet af Jennifer Lawrence (Katniss) og Josh Hutcherson (Peeta), virker som solide valg, selvom det dog er rimelig tydeligt at de ikke kun skulle passe til rollerne, men også kunne tage kampen op mod skuespillerne fra Twilight filmene. Lawrence og Hutcherson er omgivet af en række store stjerner (bl.a. Elizabeth Banks, Woody Harrelson og ikke mindst Donald Sutherland) og selvom de er med til at give filmen ”star power” kan det til tider også virke lidt overvæltende for oplevelsen og uden grund andet end at få dem på plakaten.

På trods af de fine skuespil og den gode historie mangler The Hunger Games dog et eller andet. Filmen burde, efter min mening, være drevet mere frem af de personlige historier og detaljerede karakterer end den er. Har man ikke læst bogen tager det lidt tid at sætte sig ind i universet og det opnår aldrig rigtig at virke dystert eller lige frem farligt, det virker mere som en hyggelig tur i skoven blandet med lidt våben og råbende teenagere. Specielt scenerne i The Capital virker ”uægte” og det er svært at leve sig ind i de riges verden som skulle eksistere der.

The Hunger Games er på ingen måde en dårlig film, og sammenligner man med de andre fim som henvender sig til den samme målgruppe (primært Twilight og Harry Potter filmene) er den bestemt en værdig modstander, men som sagt mangler den noget sjæl og fylde – en god historie er ikke nok hvis den ikke virker troværdig når den kommer op på skærmen. Når det er sagt glæder jeg mig bestem til at se fortsættelsen, og jeg kan kun håbe at filmens stemning når op på samme niveau som historien er på.

Ikke en dårlig actionfilm, men den har bare så meget mere potentiale.
The Hunger Games er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film med henblik på anmeldelse