En ond, ond verden

Posted: 23. januar 2013 by Schjönning in Anmeldelse, Film, Krig, Maskiner, Sygdom og plager, Trailer
Tags: , , ,

cyborg_poster_01

Anmeldelse af Cyborg

Med 14% på Rotten Tomatoes, hører Van Damme-‘klassikeren’ Cyborg (1989) ikke til blandt de mest roste film i verden. Jeg så den engang i min spæde ungdom – jeg har vel været 11 år – og havde ikke rigtigt noget forhold til den. Men efter et gensyn synes jeg faktisk ikke den er så slem igen!

Historien er meget velkendt. En hardcore lejesoldat-type (Gibson/Van Damme) bliver mod sin vilje menneskehedens sidste håb, i en brutal post-apokalyptisk verden. Han jagtes af en bande skurke, mens han prøver at få kuren mod alverdens onder bragt sikkert i havn.

Men de relativt ukendte folk bag filmen mente åbenbart ikke at en brutal verden var nok. Så de lavede den über-brutal! Verden er gået under i en blanding af menneskeskabt anarki, folkemord og efterfølgende sultkatastrofer. Svækket som den er, er menneskeheden blevet et nemt offer for en pandemi der omtales som ‘living death’ (det ligner dog mere byldepest end zombie-virus). Og naturligvis er langt de fleste overlevende psykotiske mordere og ransmænd.

cyborg02

Den sejeste af disse ransmænd (såkaldte ‘pirates’) er Fender Tremelo, og han har sat sig i hovedet at han bliver en levende gud, hvis han får fat i kuren. Kuren er i hænderne – eller rettere hovedet – på en cyborg ved navn Pearl. Pearl spørger lejesoldaten Gibson om hjælp, men bliver kidnappet mens Gibson ligger besvimet under en bunke murbrokker. Og så går den vilde jagt, suppleret af nogle meget rodede flashbacks. Jeg behøver vel næppe at skrive hvordan det slutter.

Verdenen er ikke kun über-brutal, men ret gennemført rent stilistisk. Alt er smadret og hærget, selvom kostumerne dog bærer præg af at 80’erne var det årti hvor glam metal havde det bedst … Men det gør de også i Madmax-filmene og andre langt mere roste film. Det er sigende for settingens iboende ondskab, at filmen ikke indledes med en helte-monolog, om hvordan Gibson ‘bare udfører sit job’, eller noget i den fesne stil. Den starter derimod med en skurke-monolog, hvor Fender, med en stemme der får Darth Vaders til at lyde som et ungpigefnis, forklarer at han elsker verden som den er – hærget af død og ødelæggelse. Han har i øvrigt en vane med at torturere små piger og sømme folk fast til ting …

fender

I det hele taget er det Fenders person der driver filmen. Det bliver aldrig rigtig uddybet eller forklaret, men jeg har en personlig teori om at han i virkeligheden er en defekt eller muteret cyborg. Det ville forklare hans overmenneskelighed, hans stemme, hans udseende, etc.. Det fede er dog at det aldrig bliver slået fast. Som meget andet i filmen skal man selv regne sig frem til hvordan Fender er endt som han er.

Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at være for kritisk, når en film der er lavet for en halv million dollars indeholder både mutanter, cyborgs, ultravold, godt med gore og nogle ret fede locations. Skuespillet er dog himmelråbende dårligt, og det trækker selvfølgelig ned. Men vi kommer ikke ned på 14%! Cyborg er en kort, underholdende, slå-på-tæven-film, med det vildeste 80’er-synth-soundtrack. Man behøver ikke investere meget hjernekapacitet i den, mens man ser den, men det er egentlig også ok.

(Nej, jeg ved ikke hvorfor alle karaktererne er opkaldt efter guitarer og trommer!)

reviewstar1reviewstar1reviewstar1

Trailer (direkte fra VHS):

Kommentarer
  1. Henrik JøJ siger:

    Jeg har ledt efter titlen på den film siden jeg første gang så den i 1994. Tak!
    Håber ikke at den skuffer når jeg får den set.

  2. Cool anmeldelse!
    Jeg har været høj på Van Damme siden jeg var lille, men det var faktisk først den anden dag, at jeg endelig fik set Cyborg. Nu har jeg ikke tjekket efter, men hvis der har været en eller anden italiensk fotograf med i produktionen, så skulle det ikke undre mig. Jeg synes filmen har et eller andet “italiensk” over sig. Var det noget du bed mærke i?😀

Skriv et svar

