Total Remake

Posted: 5. februar 2013 by Schjönning in Anmeldelse, Film, Krig, Maskiner, Post-apokalyptisk
Tags: , , , ,

TotalRecall2012PosterAnmeldelse af Total Recall (2012)

Jeg hører til generationen der voksede op med Arnold Schwarzenegger, på godt og ondt. I hans lange og – for at udtrykke det pænt – spraglede filmkarriere, har han flere gange været forbi dommedag. Mest berømt i hans til dato bedst sælgende film, Terminator 2, og dens mindre populære forløber og efterkommere, men også i film som End of Days og Running Man. Men Total Recall fra 1990 har aldrig været decideret apokalyptisk, selvom en koloni på Mars, i slutningen, er truet med udryddelse. Dette er kun en af rigtig mange ting der er ændret i remaket.

Den nye udgave af Total Recall er nemlig, ifølge instruktøren, baseret på Arnold-udgaven, og ikke på den novelle af Philip K. Dick – med den mundrette titel We Can Remember It For You Wholesale – som lagde grundstenen for historien. Så, det er en fortolkning af en fortolkning, vi er ude i, og jeg spekulerer over om skaberne af 2012-versionen har tænkt på andet end reklameværdien, da de navngav deres film.

Der er nemlig stort set intet tilbage, andet end det drevne spion-plot om manden med tvangsfortrængt viden, der dukker op da han prøver at købe sig til falske ferieminder. Marskolonien er væk, mutanterne er væk, og en meget stor del af charmen er væk. Til gengæld, og særlig relevant for vores læsere, er Total Recall gået fra at være afslappet space opera light, til at være fuldbyrdet post-apokalyptik!

Det meste af verden er nemlig gået under i en global krig. Der er kun to beboelige zoner tilbage: England og Australien – kendt i den dystopiske setting som henholdsvis United Federation of Britain (UFB) og The Colony. Disse to zoner er blatant overbefolkede og ren luft er rationeret. UFB er koloniherren, der udnytter menneskene i Australien, som billig arbejdskraft, men allerede i dette, ellers ret let genkendelige, herre-slave-mønster begynder filmens visuelle side at flimre.

Total Recall 2012 city

Om end den er ret flot lavet.

Det er nemlig ret svært at se forskel, og i starten af filmen ved man aldrig rigtig hvor man befinder sig. The Colony er kun et marginalt værre sted at befinde sig end UFB. Den polarisering der driver hele filmens – ret gennemhullede – plot er ret svær at få øje på. Indtil man endelig får den tredje og sidste del af settingen forevist.

For selvfølgelig bor modstandsgruppens leder et sted ude i den radioaktive ødemark, og det er derude filmen endelig bliver decideret seværdig. Den er ikke på nogen måde nyskabende, men dens præsentation af ødelæggelserne er sært poetisk i forhold til mange andre film. Og i forhold til hvor hovedrystende store dele af settingen er.

Eksempelvis det fysiske bindeled mellem de to verdensdele. England og Australien ligger, som ethvert barn ved, på hver sin side af kloden, og mellem dem strækker sig en giftig, uciviliseret halvkugle. Hvordan løser man det, i et samfund hvor selv luft er en mangelvare? Man graver naturligvis en elevatorskakt gennem jordens centrum …

I og for sig er ideen ret cool, men den passer meget dårligt ind i hele mangelsamfunds-tanken. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor et system der er stand til at planlægge og konstruere så mageløs en maskine, ikke bare har afhjulpet overbefolkningsproblemet ved at kolonisere rummet, rense jordens luft, bygge byer under havet, eller noget helt tredje, der ikke virker overdrevet sammenlignet med en undergrundsbane gennem planetens kerne.

flyvende biler

Hollywoods uskrevne lov: Ingen action-film uden biljagter, og ingen sci-fi uden flyvende biler.

Dette er blot et, af utroligt mange huller i fortællingen og settingen. Plottet plages af folk, der burde være durkdrevne og intelligente, men som foretager idiotiske valg, baseret på forrykt intuition. De små cadeauer til 1990-filmen er morsomme – der er generelt for få trebrystede skøger i moderne sci-fi – men kan ikke smukkesere et meget middelmådigt helhedsindtryk af et Total Remake, der simpelthen ikke har nok tilfælles med sin kulturelle forfader.

De få, men stærke, gode sider af Total Recall 2012 er den realistiske fremskrivning af hverdagsteknolog – noget der ofte mangler helt i sci-fi – og de flot koreograferede kampscener. De råder dog ikke tilstrækkelig bod på dens dårlige sider, og derfor ender jeg med at sige noget nærmest uhørt: Arnold-udgaven var narrativt overlegen!

reviewstar1reviewstar1half-reviewstar1

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s