Portræt af kunstmaleren Ludwig Meidner og hans udstilling Apokalyptiske Landskaber.

På dette tidspunkt, for 100 år siden, var en forhutlet, delirisk tysker, ved navn Ludwig Meidner, godt i gang med at skabe sit hovedværk. Hans venner og familie betragtede ham, med lige dele frygt og medlidenhed, mens han væltede rundt på sit uisolerede loftshummer, halvt vanvittig af sult, fordi han havde spenderet alle sine få midler på sejldug – det billigste alternativ til rigtige lærreder.

Apokalyptische Landschaft, 1912

Apokalyptische Landschaft, 1912

I vintermånederne lagde en næsten arktisk kulde loftsrummet i en form for dvale, men i de to usædvanligt varme somre i 1912 og 13, blev der helvedes hedt oppe under taget. Meidner var dog ikke blevet dvask af varmen, men derimod opfyldt af en virketrang og energi, der grænsede til fanatisme. Han vandrede rundt i Berlins gader og sugede indtryk til sig, som hans kunstnerhjerne fortolkede. For hans indre blik sank Europas største metropol i grus, ildstorme hærgede gaderne, selve jorden under byen kastede sig rundt, som et utæmmet dyr. Og han kunne høre alle de utallige ofre grine manisk, under ruinerne.

meidner6

Die Abgebrannten (Heimatlose), 1912

Om Meidner virkelig var skingrende gal i disse år, skal jeg ikke forsøge at vurdere. Men resultatet af hans arbejde taler for sig selv. Meidner var ekspressionist med stort E. Han malede sine omgivelser, som han rent subjektivt opfattede og tolkede dem – eller som hans indre dæmoner bød ham at se dem – hvem ved?

meidner4

Der Jungste Tag, 1916

Tilhørende den samme underskole af ekspressionisme, som nordmanden Munch havde gjort verdensberømt med Skriget, helt tilbage i 1883, gik Meidner primært op i farver og bevægelse. Der var ingen objektive facitter, kun kunstnerens udlægning af virkeligheden.

meidner5

Apokalyptische Landschaft , 1913

Da Meidner skabte den serie af malerier som blev udstillet i 1913 under fællestitlen Apokalyptiske Landskaber betragtede han motiverne som æstetiske konstruktioner; skildringer af Berlin og opland, set gennem et filter af hedebølger, sult og armod. Men som enhver læser med et bare overfladisk kendskab til historie allerede har regnet ud, viste malerierne sig at være overmåde profetiske.

meidner2

Apokalyptische Landschaft , 1913

Første Verdenskrig brød ud året efter den nu legendariske udstilling af dommedagskunst, og på få år faldt store dele af Europa sammen. Udbombede byer, forkullede skove, trøstesløse muddersumpe fyldt med lig af druknede soldater, gasdøden på en slagmark der havde mistet enhver forbindelse med ære og hæder – altsammen motiver, der har uhyggeligt meget tilfælles med Meidners malerkunst.

meidner3

Apokalyptische Landschaft (Spreehafen Berlin), 1913

Ludwig Meidner deltog selv som soldat i det forrykte helvede der var Første Verdenskrig, og blev efterfølgende udtalt pacifist, som mange andre i hans generation. Hans kunst blev langt mindre bidsk og voldsom, og han arbejde meget med moderne religiøs ikonografi og med reklameillustrationer. Som jøde var han nødt til at flytte fra Tyskland i 1939, og han boede i England indtil 1953, hvor han vendte tilbage til sit hjemland. Her døde han i 1966, i en alder af 82 år.

meidner7

Brennende Stadt , 1913

Apokalyptiske Landskaber er og bliver Meidners vigtigste bidrag til kunsten. Han nåede aldrig de samme kreative og formmæssige højder igen. Det er som om en forstyrret ånd har taget bolig i ham, for en kort bemærkning, og derefter har forladt ham igen for bestandigt.

Kilde: Meidner.com

Andre artikler om kunst på Apokalyptisk:

Tre verdensberømte værker fra før 1900

Artikel om maleren Wolfgang Grasse

Dommedag ifølge kristendommen, rigt illustreret

Kommentarer
  1. spændende, og et passende indlæg til Apokalyptisk:)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s