Anmeldelse af Resident Evil: Retribution – Slutter det ikke snart?

Posted: 9. marts 2013 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Film, Monstre, Post-apokalyptisk, Zombier
Tags: , ,

Anmeldelse af Resident Evil: Retribution (DVD)

Resident-Evil-Retribution-pDen første film i Resident Evil franchisen var en ganske god gyser/aktion/sci-fi blanding og den blev vel modtaget af både computerspillets fans samt diverse anmeldere rundt om i verden. Derefter begyndte det at gå ned af bakke, Mila Jovovich fik blod på tanden og sammen med en række instruktører og et skiftende cast bevægede hun sig ind i den mutant og zombiefyldte Resident Evil verden tre gange mere og hver gang faldt filmenes kvalitet, og ikke mindst den sidste film Resident Evil: Afterlife fik mange hårde ord med på vejen (bl.a. her på Apokalyptisk).

Men nu er der så kommet endnu en krølle på hallen i form af Resident Evil: Retribution, en film der endelig lover at virkelige folde historien ud med undertitlen ”…evil goes global”, men er denne nye film seriens redning eller det sidste spadestik til dens grav?

Filmens historie er en direkte efterfølger af den ”historie” der blev skabt i Resident Evil: Afterlife, Alice er blevet fange af Umbrella Corp. og hendes evige kamp mod mutanter og zombier kan fortsætte. Traileren, og de faktisk rimelig seje reklame-stunts som vi så i foråret, havde lovet os en post-apokalyptisk verden som virkelig ville folde historien ud og gøre katastrofen global, men det viser sig hurtigt at være en modificeret sandhed. I stedet foregår hele historien inde i endnu et forskningsområde lavet af Umbrella Corp, forskellen er at denne gang kan det omgivelserne ændre sig og simulere forskellige steder på jorden, og som i et andet eventyr fra HC Andersen skal Alice og et par andre overlevende selvfølgelig igennem alle områderne før de kan slippe ud af forsknings centeret til friheden på den anden side.

resident-evil-retribution-milla

Undervejs bliver der skudt en masse, der bliver dræbt en masse mutanter og zombier og der ryger selvfølgelig også et par helte i svinget. Det hele virker intetsigende og ligegyldigt, selv som aktion-film er der ikke meget at komme efter, stemningen fra de første film er nærmest helt væk og allerede efter den første halve time har man gættet plottet og man sidder faktisk bare og venter på at det hele bliver overstået.

Resident Evil franchisen er ved at grave sin egen grav og Retribution er bestemt en stort spadestik som jeg faktisk ikke vil anbefale til andre end hardcore fans af universet, og selv disse trofaste seere vil blive skuffet. Desværre ser det ifølge IMDB ud til at der allerede næste år en ny film på vej, den har indtil videre titlen Resident Evil 6, og jeg glæder mig bestemt ikke.

reviewstar1

reviewstar1

En aktion film der hører hjemme på TV2 Charlie klokken 3 om natten på en hverdag.