Find absinthen frem, ulvene kommer!

Posted: 8. maj 2013 by Schjönning in Andre genrer, Anmeldelse, Krig, Musik, Naturen, Pre-apokalyptisk
Tags: , , , ,

Anmeldelse af The William Blakes – An Age of Wolves

an_age_of_wolvesStemningen anlægges allerede på de første sider af booklet’en. Et citat fra Vølvens Spådom, der forudsiger en ulvetid op til verdens undergang. Og en væg-til-væg-tekst om det tidspunkt hvor albummet blev til på – for meget nylig. En tid hvor naturkatastrofer, politisk optøjer, religiøst vanvid og hæmningsløs kapitalisme øjensynligt slås om hvem der skal have æren af at give verden dødsstødet.

Og så sætter man albummet på. Det kræver de rette forhold. Ro omkring lytteren, en trang til fordybelse, måske en mild følelse af ennui … Og det skader absolut ikke at have en joint eller et glas absinth ved hånden.

The William Blakes tilhører en skole af indie-rock jeg ikke har det fjerneste forstand på. Jeg lytter til stort set alt, men lige præcis denne genre har aldrig sagt mig det helt store. Det var en læser der gjorde mig opmærksom på The Age of Wolves, og det kan jeg ikke takke ham nok for (tak Jesper!). Musikken er rock, men af den mest melankolske og stenede slags. Mange af sangene er ren meditation. På sin vis har apokalypsen aldrig været mere afslappende. På den anden side sniger den dystre grundtanke bag konceptalbummet sig ind mellem tonerne, og man efterlades meget eftertænksom når de sidste strofer fader ud … How can you save something that’s supposed to end?

På kernen af moderne rock bygger The Blakes et musikalsk kunststykke op med alt fra marimba, harmonium, congas og andre klassiske og folkelige instrumenter, til omnichords, distortede stemmer, og mystiske samples. Det virker utroligt gennemtænkt, for intet af det lyder som overflødig pynt. Sangene glider uhindret ind hos lytteren. Det er ingen hits eller ørehængere – måske med undtagelse af sangen The Shadow. Det er en helhed og et flow man sjældent finder i dansk rock. Men nu er der selvfølgelig også et erklæret tema for det hele.

wblakes

Dommedags-tematikken gennemsyrer alle aspekter af udgivelsen, og på aldeles fremragende måder. Fx den meget smækre digipak det fysiske album leveres i. Et levn fra min tabte ungdom, og ikke så lidt nostalgisk, men overmåde lækkert. Cover-kunsten er skabt af illustratoren Peter Snebjerg, der blandt andet har tegnet for DC Comics. Snebjergs tegninger blander en kantet, grafisk stil med elementer af flammende vildskab, i den verdensbrand han har gjort til digipak’ens indre. Virkelig flot – og helt sikkert grund nok til at investere i den fysiske udgave.

Jeg var positivt overrasket over den her skive. Jeg troede jeg havde tvunget mig selv til at skulle gennemlytte en CD fuld af klynkerock, men jeg må indrømme at min horisont blev voldsomt udvidet af mødet med The William Blakes. Det eneste punkt hvor jeg virkelig er kritisk er teksterne, der sagtnes kunne have fungeret bedre rent poetisk. Nogle gange er rimene lidt skæve, og det ridser lakken på et næsten perfekt produkt.

An Age of Wolves kan købes via iTunes og ligger på Spotify, hvis man har den slags. Jeg vil som sagt anbefale at skaffe den fysiske udgave. Apokalyptisk’s eksemplar er venligst stillet til rådighed af Speed of Sound.

reviewstar1reviewstar1reviewstar1reviewstar1

The William Blakes – An Age of Wolves

Speed of Sound / A:larm / Universal

Udkom 4. marts 2013

Tracklist:

Dust and Money

The Shadow

Vampires

The Shock

Hope and Destruction

Burning

Orpheus

The Shadow pt 2

Skriv et svar

