Spændingskurven redder dansk Waterworld-roman

Posted: 31. maj 2013 by Schjönning in Anmeldelse, Bog, Naturen, Post-apokalyptisk
Tags: , , , , , , ,

Anmeldelse af Den druknede soldat af Ida-Marie Rendtorff

den druknede

Af forskellige, mere eller mindre logiske årsager trives de fantastiske genrer bedst i ungdomslitteraturen. Apokalyptisk drives af voksne mennesker, og som sådan vil vi meget hellere beskæftige os med voksen-kultur. Min nylige genlæsning – og anmeldelse – af Louise Lawrence’s Støvets Børn gav mig gav dog lidt blod på tanden. Det er trods alt i ungdommen at kimen til ens voksne læsevaner lægges, og jeg ville ikke have været den jeg er i dag uden apokalyptiske perler som Kadavermarch og Mutant World.

Interessant nok faldt min impulsive lyst til ungdomslecture sammen med at Gyldendal udgav Atomzonen, bind to i Kloden under vand-serien af Ida-Marie Rendtorff. Jeg havde dog ikke læst etteren, så her er min anmeldelse af den.

Den druknede soldat udspiller sig i en verden hvor – formoder jeg – polerne er smeltet og klimaet generelt har slået en orn’li syg kolbøtte. Detaljer om den globale katastrofe, der har oversvømmet det meste af planeten er få, men det gør ikke så meget. Det er trods alt et ganske kendt og ofte anvendt scenarie, mest kendt fra Waterworld, men i dette tilfælde langt bedre brugt.

Man følger den 14-årige Lara, der har et stort talent for at dykke. Denne evne er meget værdsat i en verden, der stadig lever af eks-civilisationens ådsler. Lara er dog slavebundet til en usympatisk chef, der også holder en del andre børn på sin lille flydende atol. Dykkerbørnene henter værdifuldheder op fra de ’sunkne’ byer under havet, og dette er indgangsvinklen til det indviklede og skarpt beskrevne økonomiske system der bruges godt i romanen.

Generelt er opbygningen og præsentationen af universet gennemført og dragende – og mere realistisk end man kunne forvente. Øer stikker op her og der, hvor der før var bjerge. En række højhuse udgør et usammenhængene samfund, hvor forhutlede slumstormere har bygget lejre på tagene. Laras forældres generation kan stadig huske tiden før katastrofen, og det er med til at binde vores hjemmevante omgivelser sammen med fiktionens. Det er hæderligt håndværk.

Handlingen lader vente på sig, men det synes jeg egentlig er en fordel. Og når den kommer sidder selv jeg, som hærdet horror-fan, og synes det er særdeles spændende. Actionscenerne er få, men meget medrivende. Selv det obligatoriske romance-plot virker ret godt.

Jeg synes helt sikkert om bogen, også selvom den er beregnet til børn i 12-årsalderen. Det der trækker ned er mængden af (indrømmet velanvendte) klicheer. Der er hugget for meget fra andre værker, men da dette er første bind i en trilogi er der naturligvis masser af plads til originalitet i de kommende to bind, nu hvor verdenen er beskrevet. Og uden at afsløre for meget, kan jeg sige at der er lagt i kakkelovnen til et episk hovedplot, som jeg glæder mig meget til at opleve!

reviewstar1reviewstar1reviewstar1

Den druknede soldat er venligst stillet til rådighed af Gyldendal. Den kan købes her.

Update: Bind to i serien er nu anmeldt. Læs den her.

Kommentarer
  1. […] allerede nu afsløre at det, desværre, er den den dårligste af de tre. Vi har tidligere anmeldt Den Druknede Soldat og Atomzonen, henholdsvis bind 1 og 2, her på siden. Hvor førstnævnte grundlagde en oversvømmet […]

Skriv et svar

