Vind et eksemplar af UNDERGANG

Posted: 11. august 2014 by Schjönning in Apokalyptisk, Bog, Info
Tags: , ,

IMG_1084 - adjust1

Nu er der kun fire dage til vores fuldfede 338-siders mutant-baby af en antologi, UNDERGANG, rammer bogmarkedet! Vi har glædet os rigtig meget til at slippe uhyret løs!

Du kan blive den heldige vinder af et eksemplar, ved at deltage i vores konkurrence. Det er en utroligt nem konkurrence, der ikke kræver andet end at du bruger kommentarfeltet under dette opslag!

Skriv hvilken apokalyptisk bog (kun én!) der har betydet mest for dig, som læser. Det kan være den mest uhyggelige, den sjoveste, den sørgeligste, det er lige meget. Det kan sagtens være det værk, der fik dig til at opsøge flere dommedags-scenarier, og måske den bog der fik dig til at gå ind på Apokalyptisk-bloggen. Beskriv med én sætning, hvorfor netop dette værk er det vigtigste.

Vi forstår godt hvis du ikke har lyst til at skrive navn og kontaktinfo i en kommentar på en åben blog. Det behøver du heller ikke. Når konkurrencen slutter, på udgivelsesdatoen, fredag d. 15. august, midnat, vælger vi det mest interessante svar. Lørdag offentliggør vi vinderen, både her på bloggen og på facebooksiden. Den heldige vinder bedes herefter – såfremt vedkommende har besluttet at være anonym – om at sende kontaktoplysninger til forlaget.

Go go kommentarfelt!

Kommentarer
  1. Lau siger:

    Kadavermarch. Jeg var ikke så gammel da jeg læste den, men Rock n’ Roll attituden solgte mig med det samme.

  2. Martin siger:

    Dmitrij Gluchovskij – Metro 2033: Fantastisk apokalyptisk stemning – som Mad Max i den russiske metro.

  3. Povl Biering siger:

    World war Z, bogen der i svingende detaljer og stemning viser hvordan verdenen går i stå bid for bid

  4. Eline siger:

    World War Z – var ret vild med de mange forskellige miljøer og personer. Dejligt med en gang zombie-splat kombineret med litterære lækkerier🙂

  5. Ina siger:

    Kadavermarch, helt sikkert.
    De billeder den bog maler i sindet er så levende at de aldrig falmer.

  6. C. Reslow siger:

    The Kraken Wakes af John Wyndham. Verden lægges øde af en fysisk fjende, som man aldrig ser, får præsenteret, beskrevet eller sågar navngivet. DET gjorde indtryk.

  7. Rikke C siger:

    Pandaemonium af A. Silvestri – fordi det er en lækker, lækker blanding af splat, en dæmonisk god historie, som udspiller sig på steder jeg kender (Christiansø!), et varieret persongalleri – en murstensroman, der giver mulighed for fordybelse🙂

  8. Michel Kibech Wigant-Bjerre siger:

    Stephen Kings Opgøret (The Stand). Den gjorde et kæmpe indtryk på mig da jeg læste den, blandt andet fordi jeg ikke var så gammel og så fordi det var en ENORMT tyk bog🙂. TV serien fandt jeg også fremragende. M-O-O-N.

  9. Lisbeth Jensen siger:

    Uden tvivl Dennis Jürgensens Kadavermarch. Læste den som ganske ung og de billeder der dannedes mens man læste bogen har hængt ved i alle disse år og gjort at jeg gentagne gange siden har læst/ hørt bogen for at genopleve den super skønne, klamme, krybende stemning.🙂

  10. Jørgen Hausted siger:

    World War Z – Bogen, der med sine, i starten, tilsyneladende forskellige historier fra alverdens kanter, kunne opbygge fortællingen om hvordan jorden og dens beboere kom “levende” igennem krigen mod de udøde, den fangede mig som ingen anden bog havde gjort før.

  11. Hersom siger:

    Sidste lys af Alex Scarrow skræmmer livet af mig og har fået mig til at overveje at købe noget land langt væk fra civilisationen som mi familie og jeg kan ‘flygte til’ hvis det bliver nødvendigt.

  12. Hersom siger:

    Sidste lys af Alex Scarrow skræmmer livet af mig og har fået mig til at overveje at købe noget land langt væk fra civilisationen.

    • Signe Winther siger:

      Kadavermarch var anledning til en del mareridt og nogen paranoia, da jeg i et år gik på en højskole meget tæt på vadehavet, gåture til diget i mørke var pænt skummelt, der var jo bare fladt og sparsomt med træer – where to hide?!?!😄 At høre den på lydbog inden sengetid nogle år senere var måske heller ikke det klogeste træk😉
      MEN af alle de apokalyptiske bøger, jeg læste som teenager, så gjorde ‘Støvets Børn’ faktisk det største indtryk og fik virkelig sat en masse forskellige tanker i gang. Delvist fordi jeg som et sent 70’er barn er vokset op i skyggen af ‘den kolde krig’, dels at følge en helt almindelig familie, der prøver at deale med hændelsen og deres fortsatte overlevelse, de menneskelige reaktioner, måden at prioritere på og aller mest husker jeg (det er altså over 20 år siden, så det er måske lidt sløret), at den lille pige vi har fulgt i første del og som bliver efterladt hos en anden overlevende familie, dukker op igen i 3 del som en voksen kvinde. Hun er slidt af det hårde arbejde med landbrug, hun har fået børn tidligt – og hun er blevet gift med den voksne mand, hun blev efterladt hos! – Dét at krydse den grænse, at en “forældre substitut” eller bare en beskytter kan ende med at blive en partner, fordi de vante rammer i dén grad har ændret sig, og så hendes måde at resignere og være nøgtern omkring hele situationen på… Det gjorde et særligt stort indtryk.
      Bare når jeg tænker på samtaler med min farmor om hendes barndom, med en mor, der giftede sig på ny efter faderens død, hun og hendes bror fik nye søskende og den overraskende store taknemmelighed hun følte over for sin stedfar, der behandlede sine stedbørn som sine egne og hun var fars pige og blev forkælet. For som hun sagde: “det havde han slet ikke behøvet, det var ikke forventet”. Og i min verden var det da sådan ting ‘burde’ være!
      Bl.a. dén scene fra bogen og min farmors beretning er noget jeg har taget med mig igennem livet i min forståelse af, at selv om ting ‘burde’ være ideelle, så bliver vi mennesker, vores opfattelse og vores valg også formet af de rammer vi befinder os i.
      Det er altså mere end èn sætning, men det er det svar, jeg har at give😉

  13. Jette siger:

    Jeg må også sige “The Stand” af Stephen King, fordi det var den første bog jeg læste ved højlys dag, hvor jeg følte et behov for at se mig over skulderen. Kuldegysende god.

  14. Peter Steen Jensen siger:

    I triffiternes dage/the days of the triffids af John Wyndham. Jeg oplevede den første gang som barn som hørespil i radioen og har også læst den flere gange senere…

  15. Jesper Bech siger:

    The Stand af Stephen King er en mursten af en bog, som jeg personligt åd råt på grund af dens mesterlige kobling mellem meneskehedens selvforskyldte Undergang og den klassiske overnaturlige kamp mellem det gode og det onde.

  16. […] Du kan vinde et eksemplar af UNDERGANG ovre på Apokalyptisk-bloggen, som jeg også skriver for, ved at klikke her. […]

  17. yazpah siger:

    Hvis det ikke skulle være bog, så ville det nok være Mad Max filmen, eller novellen om der hvor jorden er frossen og de må hente frossen luft i spande (http://www.baenebooks.com/chapters/0743498747/0743498747___6.htm).
    Men bog siger du, hmmm, så bliver det nok De døde i Vefby, en meget mærkelig roman af Ole Henrik Laub, som gjorde et stort indtryk på mig, da jeg læste den, fordi den var så uhyggelig og underlig på en gang, som tåge eller grød i hjernen. https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:01683152

  18. maja siger:

    -har ingen læst. men undergang må gerne blive den første

  19. Søren Emil Bay siger:

    Metro 2033. Rammer en følelse af livet i klam, kold, klaustrofobi, men dog stadig livet.

  20. Christian Illum siger:

    Jeg må tilslutte mig koret der råber kadavermarch, da det var den første jeg læste i genren.

  21. Katrine siger:

    I 6. klasse, tilbage i de helt tidlige halvfemsere, som præ-teenagepige, skulle vi en dag alle læse en bog der hed Calcuttapesten, af John Christopher. Den bog fangede mig helt og aldeles på trods af at det nok ikke er det største litterære værk, men siden den har jeg været solgt til genren og har indhaleret alt i genren jeg kan komme i nærheden af som en sulten zombie der fortærer et menneske.

  22. Nikolak Balle siger:

    The Road af Cormac McCarthy. Fordi den bare har alt og gør ondt helt ind i hjertet og ingen anden bog har ramt den stemning, af post-apokalyptisk håbløshed og menneskehedens forfald, som den har.

  23. Jannie Schougaard Nielsen siger:

    ‘I Am Legend’! Fordi den lærte mig på den hårde måde, at man aldrig må elske noget som helst (ikke engang en hund), når (post-)apokalypsen kommer!
    (Og fordi slutningen. Chills.)

  24. ‘På stranden, ventetid’ af Nevil Shute fra 1957. Jeg læste den for et par år siden og den er dræbende sørgelig og realistisk. Den handler om verdens ende efter en kort atomkrig. Australien er ikke blevet så hårdt ramt endnu, men luftmasserne flytter sig og snart skal de sidste levende mennesker og dyr og planter på den sydlige halvkugle også dø. Og det gør de så, stoisk eller desperat, men nådesløst.

  25. Lea Marie Olesen siger:

    Jeg ville skrive “Måske” af Dennis Jürgensen, men jeg er ikke helt sikker på at den kvalificere som en apokalyptisk bog, så mit svar må være:

    The Passage, af Justin Cronin. Et glimrende eksempel på at en ‘apokalypse’-bog ikke behøver at betyde verdens ende…

  26. samhaindk siger:

    The Hunger Games. Måske cliche men den var den første jeg læste, før den blev filmatiseret og som virkelig åbnede mine øjne for den genre

  27. World War Z – eminent skrevet og indeholdt mange spændende vinkler, som virkelig åbnede mine øjne for værdien af denne genre.

  28. A Handmaiden’s Tale af Margaret Atwood

  29. […] Vind et eksemplar af UNDERGANG […]

  30. Matias Jensen siger:

    Calcuttapesten, af John Christopher. Vel var jeg meget ung, da jeg læste den, men den har nogle dybt forfærdelige skildringer af sygdomsvirkninger (C-Pesten gør noget ved folk der minder om demens) og om et samfund hvor konventionel magt og valuta ikke længere gør sig gældende.

  31. Kristian siger:

    “I Am Legend” af Richard Matheson. En underholdende bog med en enkel, grum og sand pointe.

  32. Simon Lykke Lillebrohus siger:

    KADAVERMARCH – I det herrens år 1991, fik Simon sin første roman i 8 års fødselsdagsgave af hans forældre. Han har aldrig været den samme siden…….

  33. historyseamstress siger:

    Serien Blod af Guillermo del Toro og Chuck Hogan. Den er helt fantastisk. Den handler ikke om de klassiske zombier, men skildre derimod vampyren på en ny og mere klam måde. En MUST read.

  34. Anja siger:

    Dennis Jürgensens Kadavermarch er fantastisk. Den skræmte mig på mange måder, men alligevel kunne jeg bare ikke lægge den fra mig.

  35. Det er svært at udpege den mest betydningsfulde… men Strieber og Kunetkas “Warday” (Krigens dag og tiden derefter, hed den vist på dansk). Samme opbygning som “WWZ”, hvor hovedpersonerne drager rundt i USA efter atomkrigen og interviewer folk – med det bonusmetaelement, at hovedpersonerne i bogen også er forfatterne. Jeg skal ikke kunne sige, om den stadig holder i dag, men da jeg læste den som knægt, fungerede den der patina af realisme rigtig godt. (De skrev også en fortsættelse, som vist var lidt mere fantastisk og ikke nær så god).

  36. Zenia Johnsen siger:

    Reapers are the angels – “Høstens engle” på dansk. Fordi den er så overrumplende i sin grumhed, og fordi den er uhyre velskrevet.

Skriv et svar

