ZARDOZ – enden på undergangen

Posted: 29. september 2014 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse, Artikler, Film, Nyheder
Tags: , , , , ,

zardoz-1974

Anmeldelse af Zardoz (1974) af gæsteskribent Henning Andersen

Der er sagt meget grimt om Zardoz – og det skal der også. Produceret på kanten af en fallit, både økonomisk og personligt, gennemført med tre lakridssnørrebånd, to pakker pladevat og de bedste viljer, samt en tidligere James Bond i orange ble og hestehale, fandt John Boorman åbenbart at dette var det episke drama han skulle levere efter ”Deliverance” (der i øvrigt var en kanon succes, hvad man ikke umiddelbart kan sige om ”Zardoz”).

Desuden: – dialogen er hul – både retorisk og i hovedet; skuespillerne syntes egentligt ikke rigtigt gide og kulisserne er tydeligvis hvad de er: lavet af spånplader og gamle badebolde. Og endeligt: – det der foregår er totalt ulogisk og meningsløst.

Godt at få det på plads. Og da den opgave nu er løst, lad os da gå over til filmen:
Vi befinder os et antal hundrede år ude i fremtiden. Civilisationen, som vi kender den, er bukket under på grund af krige og oprør og kataloget af katastrofer. I filmens ”nu” består verden af kummerlige ”outlands” hvor ”the brutals” bor, hyrdet af ”exterminators” der styres af Arthur Frayn. Frayn er en ”immortal”. Og ”immortals” lever i ”vortexes” (det er lidt mystisk hvorfor det ikke er ”vortices” i flertal – men det er det altså ikke).

Arthur Frayn styrer ”sine” bødler gennem guden Zardoz, hvis motto synes at være ”the penis is bad, the gun is good”. Men inden éns mere ekvivokke fantasier slår til, betyder det blot så meget som at ”the brutals” skal holdes på et vist befolkningsniveau, der fastholder muligheden for fødevareleverancer til ”vortexene”, ikke bliver for mange til decideret folkestorm samt at døden er vigtigere end livet.

Zed er en bøddel, men han er også en mutant med store styrker i både det fysiske og intellektuelle skuffedarium. Samtidig er han Arthur Frayns manipulerede redskab, idet Arthur har en vision – en ide, en plan – om at livet som ”immortal” i en ”vortex” er meningsløst uden dødens tilstedeværelse. Nuvel, man fratager da udødeligheden utilpassede og sender dem over i centeret for senil-demente. Og der kan de så ældes. Men døden – den kan man ikke finde ud af. Jo, for ”the brutals” og for bødler. Sagtens. Men jo ikke for ”os”. Den går ikke.

Frayn installerer derfor Zed i ”vortexen”, gennem en snedigt tilrettelagt plan – der bl.a. involverer hans egen ”død” – således at Zed kan bringe dødens koncept til ”vortexens” dødshungrende indbyggere. Og han gjorde det sgu’.

Udgangssalmen er til Beethovens 7. en eksaltation, hyldest til mand, kvinde – i dit ansigts sved skal du æde dit brød. Og selvom man synes det er lige lovligt på den kristne kamels pukkel (og jeg er enig), så forsvarer det menneskelige vilkår fremfor systemers vilkår (de er også lavet af mennesker, men mennesker der tager deres egne ideer for selv-evidente og højtidlige).
Det er ganske vist, at Boorman ”varmede op” til hans senere ”Excalibur” med denne fortælling. Det er også ret tydeligt at han fandt Zardoz nødvendig, idet det er en så ”mærkelig” film, at et dansk – og yderst estimeret – filmtidsskrift fandt anledning til en hel feature om John Boormans film, med sammenlignende analyser og hele svineriet.
Men alt i alt vil jeg anbefale Zardoz fordi der præsenteres nogle ”arketypiske” problemstillinger på en ret anderledes måde. Det kræver godtnok lidt abstraheren fra det åbenlyst ”low-budget”-agtige. Men – som vi siger – ”the fine art of suspending disbelief”. Eller: nåmmen jeg syns det er en rigtig god film. Se den!

zardoz-poster

Kommentarer
  1. Enig!
    meget undervurderet film egentlig, og en vis kultstatus har den jo,
    Burde nok kunne tåle en remake med en langhåret Vin Diesel i hovdedrollen (Det er noget jeg gerne så) eller hvad med Karl Urban, som jo har prøvet at være langhåret. Historien fejler jo ikke noget egentlig.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s