Vold, splat og danske zombier

Posted: 22. juli 2015 by Jakob, Apokalyptisk in Anmeldelse
Tags: , , , , , ,

udbrud amos fx
Dette bliver en lidt anderledes anmeldelse end dem jeg normalt skriver, og det er der flere gode grunde til. Filmen, eller hvis man skal være helt korrekt, kort-filmen som jeg anmelder er nemlig lavet af glade amatører uden dyrt udstyr og tekniske produktionshold til at guide dem hele vejen, og det er tydeligt. Alligevel er filmen så fuld af passion og lidenskab for genren and den fortjener en anmeldelse. Med dette baghovedet har jeg valgt ikke at give nogle stjerner denne gang men at lade ordene tale for sig selv.

Filmen jeg kigger på i dag er den danske kortfilm Udbrud (eng. Outburst), en på mange måder klassisk zombie-historie der foregår i lille Danmark. Noget går galt på et laboratorium et sted i det danske land, og pludselig er vi overrendt af byldebefæstede zombier der bestemt ikke er interesseret i en kop kaffe eller en venlig snak over ligusterhækken. Den blonde hovedperson bedre kendt som “pigen ud navn” får disse nye naboer helt tæt på, da hendes forældre forvandler sig midt under morgenmaden og går fra at være Hr og Fru Uden-Navn til savlende monstre der vil spise mere end bare spejlæg med ketchup. Derfra fortsætter historien uden de store overraskelser men med massere af splat og eksplosioner.

udbrud 0

Udbrud er som sagt en film lave af en række glade amatører, med den 42 årige pædagog Henrik Andersen som bagmand og instruktør, og det er tydeligt. Skuespillet er bestemt på et niveau hvor alle kan følge med og både cinemagrafien, og specielt efterbehandlingen (grating), kunne der godt være brugt et par timer mere på. Historien starter rigtig godt med en fed intro med referencer til byldepesten i middelalderen og en kommentator med en tilpas dyster stemme til at man bliver fanget. Desværre bliver denne flotte intro aldrig fulgt op, der er ingen direkte links mellem filmens tre dele (fortid, nutid og fremtid) som giver rigtig god mening, og det er lidt synd synes jeg. Historien kunne nemlig sagtens være mere sammenhængende og for mig ville det have skabt en bedre film i sidste ende. Uden at afsløre for meget kunne jeg godt have tænkt mig at se lidt mere til “kulten” fra middelalderen og den lille fortabte pige.

Men det er ikke alt sammen dårligt, filmens CGI effekter og splat sidder lige i skabet. Der er blod og splat nok til at gøre selv den største gore fan glad, og jeg tror selveste Arnold ville være imponeret over at se et dansk villehus eksplodere som det gør i Udbrud. Min favorit del var nok 2/3 inde i filmen da vi pludselig bliver forkælet med en række fede tegneserie sekvenser, en effekt jeg mener kunne være brugt gennem hele filmen uden at det ville ødelægge noget som helst.

udbrud 1

Udbrud er en amatør-film uden tvivl, men det er en super fed amatør-film der får smillet hos seeren, det hele er tilpas fornuftigt skruet sammen til at man bliver holdt fanget i de ca. 30 minutter det tager at komme igennem den, og de samfundskritiske emner omkring måden vi lever på i dagens Danmark rammer plet. Jeg kunne godt have ønsket mig en lidt mere sammenhængende historie og at der var brugt lidt mere tid på de sidste finesser, men alt i alt er Udbrud en underholdende kort-film som viser at der er massere af mod og kreativitet i den danske film-undergrund. Jeg glæder mig bestemt til at se hvad  Henrik Andersen og AMOS-FX finder på næste gang.

Udbrud kan købes hos Rock uglen i København.

Kommentarer
  1. Zombielover siger:

    Hvor kan man se den henne?

    • Du kan ikke se den online men skal forbi Rock Uglen i Kbh for at få fat i den, hvis du ikke er i nærheden kan du også skrive til dem og bestille den med post.

      • Zombielover siger:

        Tak. Er i gået nedenom og hjem?

      • Hej Zombielover

        Vi er ikke gået helt nedenom og hjem, men da det er et 100% frivilligt projekt er der desværre perioder hvor vi går lidt i stå. Jeg arbejder så småt på et nyt format der gør det lidt nemmere at opdatere med mindre nyheder og derved nemmere at håndtere.

        Udover det søger vi altid flere skribenter så vi kan skrive om alle de spændende ting der rører sig inden for genren.

Skriv et svar

