t5 1Anmeldelse af Terminator Genisys

Nogle gange er det overraskende hvad man kan stille op med 155 millioner dollars, et cast der kun består af A-liste-folk og en legendarisk baggrundshistorie serveret af James Cameron. Det burde jo nærmest ikke kunne gå galt, men hvis man tilføjer en uerfaren instruktør og et par elendige screenwriters skal det nok lykkes at ødelægge projektet.

Således blev Terminator Genisys lagt i forglemmelighedens grav og det er godt nok en skam! Den er femte kapitel i serien der startede med Terminator i 1984 og fortsatte med den skel- og trendsættende T2: Judgement Day i 1991. T3: Rise of the Machines fra 2003 blev den første skuffelse, som der dog blev rådet en smule bod på med Terminator Salvation, den eneste helt igennem post-apokalyptiske film i serien, og den eneste der har sin helt egen stil. Femte film, Genisys, minder på rigtigt mange punkter om 3’eren.

Ligesom 3’eren har man sat sin lid til hyperberømte skuespillere og en overflod af special effects, i stedet for at satse på en velfortalt historie. Historien er rent kaos, der ikke alene er uoverskuelig, men også rebooter hele filmuniverset på en voldsomt uelegant måde. Plothullerne er legio, selv taget i betragtning af at der er tale om tidsrejsehistorier. Så vidt jeg kan regne ud burde filmens slutning være logisk umulig, simpelthen fordi flere af hovedpersonerne ikke burde eksistere, på grund af filmens handling!

Det er en uoverskuelig opgave at skulle gengive plottet i detaljer. Modstandsfolk og morderrobotter sendes tilbage i tiden i bunkevis for at udkæmpe fremtidens slag. Nogle af dem sendes frem i tiden igen til forskellige tidspunkter, der med en udtalt mangel på kausalitet ikke forandrer sig nævneværdigt, lige meget hvad der sker i fortiden. Udover det rodede plot og en række store, computeranimerede materielslag handler filmen om hvordan sociale medier hjernevasker os – utroligt originalt.

Emilia Clarke plays Sarah Connor in Terminator Genisys from Paramount Pictures and Skydance Productions

Skuespillet leveres som sagt af A-listen. I rollen som Sarah Connor ses Emilia Clarke, der har bevist at hun kan spille overlegne, sammenbidte actionkvinder med sin præstation som Daenerys Targaryen i A Game of Thrones. Hun er dog ikke en særligt overbevisende Sarah, for hun mangler den bitre humor og ulmende vrede som Linda Hamilton brillerede med i de to første Terminator-film. John Connor, fremtidens messias, spilles med god dramatisk pondus af Jason Clarke, der har kunstnerisk bagage med fra produktioner som Public Enemies og Zero Dark Thirty, samt apokalyptisk erfaring fra Dawn of the Planet of the Apes.

Den egentlige hovedrolle overgives til Kyle Reese-karakteren – soldaten der sendes tilbage i 1’eren og bliver sin bedste vens far (fordi tidsparadokser!). Reese spilles af den eneste lidt ukendte person på listen: australske Jai Courtney, der dog gjorde sig bemærket i Spartacus-serien og spillede John McClanes søn i Die Hard 5. Selveste Arnold Schwarzenegger er med som en aldrende terminator som ikke burde eksistere og ikke bliver forklaret. Arnolds præstation er klart den mest huskværdige, da han tilføjer rollen og filmen tiltrængt absurd humor, og ikke så lidt nostalgi.

t5 2

Problemet er bestemt ikke skuespillerne, men den vattede instruktion og den ikke mindre end forfærdelige dialog. Alle sætninger er svulstige klicheer uden substans, one-linerne er forudsigelige eller intetsigende – eller genbrug fra de fire foregående film. Det er en kende svært at tage dommedag alvorligt når al samtale lyder som ting der er blevet skåret ud af Star Wars.

Når man ser på hvad de to forfattere har lavet før undrer man sig over hvordan de fik tiltusket sig lov til at skrive en Terminator-film. Laeta Kalogridis har to bemærkelsesværdige film på skrive-CV’et: Avatar, der som bekendt ikke just er verdens mest originale historie (host, Pochahontas, host) og Shutter Island, der som den eneste faktisk er huskværdig. Patrick Lussier, den anden manuskriptforfatter, har gjort det til en livsmission at besudle Draculas eftermæle, og står bag manus til Dracula 2000, Dracula II: Ascension og Dracula II: Legacy.

Instruktør Alan Taylor har kun fire andre spillefilm bag sig, hvoraf CGI-orgiet Thor: The Dark World er den eneste der stikker op. Han er en fremragende serie-instruktør der har lavet afsnit af bl.a. Sex and the City, The Sopranos, The West Wing og Six Feet Under, men han burde øjensynligt holde sig til historier af maksimalt tre kvarters varighed. Genisys lider af en forhalet historie, fortalt med ord en 12-årig rollespiller ville bruge til at beskive sin paladin-karakter med. Den er tynget ned af action-sekvenser der trækker den paradoksale fortælling endnu mere i langdrag, og som faktisk ikke kan måle sig med de gennemførte effekter i den 24 år gamle T2.

t5 3

Jeg så Genisys sammen med to personer der aldrig har set de gamle film, og jeg føler mig presset til at vise dem de første to film, så de forstår hvor sejt Terminator-universet kan være. Genisys viser det i hvert fald ikke.

reviewstar1

Terminator Genisys udkommer på DVD og BluRay d. 5. november.

Kommentarer
  1. Henning Andersen siger:

    Jeg har ikke set Genisys, og anmeldelsen motiverer mig bestemt ikke til at ændre på det forhold. Men generelt betragter jeg de der CGI-belastede action-udflugter i sciffy-land som meget lidt potte-trænede. Tidligere kunne man hævde, at eftersom special-effects var dyre, så måtte man sikre sig en indtægt ved at få så mange i biografen som muligt, hvorfor selve historien blev til en krimi, en western, en robinsonade eller noget fra roman-bladet omsat til det ydre rum eller blot “in disguise”.
    Film er osse business, det er jeg udmærket klar over, og derfor forstår jeg godt at pengene skal hjem “at the boxoffice”. Men nu (om dage) er det mere blevet til noget med, at hvis “vand er godt” så må “meget vand være endnu bedre”. Rigtignokheden af den betragtning kan man passende overlade et tsunami-offer.
    Og den holdning er måske grunden til, at historierne bliver mere og mere udvandede (!), mens mængden af specfec resulterer i noget der modsvarer ti mentos i halvanden liter cola. Resultatet er historier til samme pris som en en-øres kineser, samt prequels og sequels og reboots og special editions og directors cut (som der dog kan siges visse positive ting om – men ikke hver gang). Og det er ikke længere “willing suspense of disbelief, men mere hanged by the neck untill death”, som en anmelder engang skrev i anden forbindelse.
    Sansen for kvalitet er sat helt over styr i film som Prometheus og Avatar, men det forhindrer åbenbart ikke at man prøver igen med nogle 2’ere. Og det syns jeg er mest synd for os, for – som min gamle stabsergeant sagde. “Hvis vi laver det, så kan vi ikke samtidig lave noget andet!” Så man skulle måske lave noget andet. På siddende fod kunne jeg komme op med de første 10 forslag, til filmatiseringer af fantabuløse SF-romaner, der faktisk kan lade sig gøre – nu – netop med den tilgængelige teknologi. Hvilket måske ikke var muligt da de blev skrevet. Og det er langt bedre historier, end dem vi har set “visualiserede” på De Store Lærreder gennem de sidste forfærdeligt mange år. Undtagelser fra dette er der heldigvis, men de er næsten mere med til at understrege problemets omfang end decideret at være et plaster på såret.
    Min Top-5 liste over romaner, der skriger efter at blive filmatiserede er: – “Childhood’s End” af A.C. Clarke, “Ubik” af Philip K. Dick, “Downward To The Earth” af Robert Silverberg, “The Left Hand Of Darkness” af Ursula K. LeGuin & “The Player Of Games” af Iain Banks.
    Min Top-10 er selvsagt længere, men der må jo også være en afslutning på det hér. Så: tak for ordet.

    ps: – jeg har aldrig “haft” en stabsergeant

  2. Jakob Holme siger:

    Synes den nye Terminator: Genisys var mere et vildt familie drama med masser af action og lidt for vilde lydeffekter – Stakkels Reese skulle jo ha’ kærligheden til at virke, selvom han rendte rundt og skulle eliminere … ja … vil ikke afslører hvem – lidt drama-komisk var det nu. Ku’ godt li’ som Terminator historien blev … forvredent.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s