Systemet der gør det til en fryd at banke zombier

Posted: 5. oktober 2013 by Schjönning in Andre genrer, Anmeldelse, Bog, Monstre, Post-apokalyptisk, Pre-apokalyptisk, Zombier
Tags: , , , , ,

all fleshAnmeldelse af rollespilssystemet All Flesh Must be Eaten

[Advarsel: Nørd-sprog]

Med fare for at lyde som en snob: Når man har spillet rollespil i tilpas mange år bliver man kræsen. Engang var det sjoveste i hele verden at maltraktere systemet, så ens karakter fik ti angreb per tur, med sit +8 Vorpal Holy Avenger-sværd og kunne myrde en Great Pink Wyrm i første hug. Efterhånden begynder selve historien bag monster-drabene dog at virke mere og mere interessant, indtil man pludselig sidder rundt om bordet helt uden terninger og laver co-storytelling og føler sig meget boheme. Kan disse to ekstremer kombineres?

All Flesh Must be Eaten (AFMBE) handler om to ting: At smadre zombier og have det så sjovt som muligt imens. Man kan køre et glimrende spil alene med grundbogen, der deler titel med spillet, men jeg havde også player guiden One of the Living, og en aldeles brugbar GM Screen, til rådighed da jeg testede spillet hen over en hel weekend. Allerede her får spillet sine første point i min bog, for der er simpelthen gået for meget business i spilindustrien. Teknisk set kunne jeg sagtens have nøjes med grundbogen, og det er efterhånden sjældent.

all flesh3

Spillet besidder også den charme, at den holder fast i alle de bedste klicheer. Eksempelvis er der regler for brug af kædesave, brækjern og kødøkser i kamp!

Kombinationen af grundbog og player guide gav mig, som GM, mulighed for at kreere alt fra klassiske Romero-zombier, over skumle, magi-skabte voodoo-zombier, til radioaktive mutant-zombier der skyder slim ud af øjnene og eksploderer når man rammer dem. Jeg kunne sågar lave intelligente udøde, fuldt egnet som spiller-karakterer. Karakterskabelsesprocessen er overmåde simpel og fungerer gennem pointkøb. Med lidt træning kan man lave en overbevisende, sjov og langtidsholdbar karakter på 20 minutter.

Når zombierne er klar, spillerne er klar, og der er lavet kaffe nok er det utroligt ligetil at spille selve spillet. Fra udviklernes side er der lagt op til at GM’en selv bestemmer hvor mange terningslag der skal være. Jeg valgte en moderat stil, med terningslag hver gang karaktererne var under pres. Jeg valgte også den superfede kampstil hvor GM’en bestemmer rækkefølgen i kampene – altså hvem der handler hvornår – ud fra hvad karaktererne lavede i sidste tur. Jeg fik minimeret brug af terninger, men kampene var stadig dramatiske og retfærdige. Og i øvrigt dejligt simple!

all flesh2

Og illustrationerne halter heller ikke!

Tilbage til spørgsmålet om de to ekstremer (uinspireret hack’n’slash / regel-knepperi vs. langhårede teaterøvelser) kan forenes. Nej. Men AFMBE er et af de bedste bud jeg har set på det. Der er stats og skills nok til at det er sjovt at bygge gode kombo’er, og samtidig er systemet så frit at man mange gange springer reglerne over, for at koncentrere sig om den fælles historie.

Som det nok kan uddrages havde mine spillere og jeg en ganske underholdende weekend, hvor der blev tæsket zombier til den store guldmedalje. Scenariet tog udgangspunkt i min artikel om en zombie-apokalypse på dansk jord, som kan læses her. Grundspillet lægger op til den slags ’korte’ sessions, hvor der sagtnes kan være øl på bordet, men der er en række gode råd og tilføjelser til GM’er der vil køre lange kampagner.

Der er naturligvis udgivet bunker af ekstra bøger til systemet, og jeg udelukker ikke at de kan berige oplevelsen. AFMBE tilhører i øvrigt Unisystem, og kan derfor frit sættes sammen med en masse andre spil fra Eden Studios. Det giver helt nye muligheder for at tilføje hekse, rumskibe og andre skøre ting.

reviewstar1reviewstar1reviewstar1reviewstar1half-reviewstar1

En stor tak til mine spillere Maja, Julie, Rune og Maria.

Skriv et svar

